Honderdste geboortedag van Nelson Mandela

Op 18 juli 2018 zou de oud-president van Zuid-Afrika Nelson Mandela 100 jaar geworden zijn. In 1999 ontving de anti-apartheidsstrijder een eredoctoraat van de Universiteit Leiden. Hij reageerde bescheiden: ‘Het is geen persoonlijke prestatie. Het is een eerbetoon aan allen die uit het verzet kwamen, in de gevangenis zaten of verbannen waren.’

Het eredoctoraat van Nelson Mandela

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Contrast

Wie de televisiebeelden bekijkt van die zonnige dag, 12 maart 1999, ziet een groot contrast. Na aankomst bij de Leidse Pieterskerk maakt Mandela een bijzonder vrolijke en ontspannen indruk. Breed lachend en zwaaiend reageert hij op het jubelende publiek achter de dranghekken. Eenmaal binnen aanvaardt hij, gezeten naast koningin Beatrix, zeer ingetogen zijn eredoctoraat. De toen 80-jarige Mandela kreeg de titel tijdens zijn tweedaagse staatsbezoek aan Nederland. De universiteit kent zelden een eredoctoraat toe aan niet-wetenschappers, maar maakt een hoge uitzondering voor mensen die op uitzonderlijke wijze hebben bijgedragen aan het hooghouden van het devies van de universiteit: Praesidium Libertatis, Bolwerk van de Vrijheid.

Lees het verslag van de overhandiging van het eredoctoraat aan Nelson Mandela