Een zomer met ruimtevaarttechnologie, -wetenschap en ruimterecht

Leiden, Noordwijk en Delft treden de komende weken op als gastheer voor de zomerschool van de International Space University (ISU). Ruim honderd studenten uit 34 verschillende landen volgen lessen over onderwerpen als ruimtevaarttechnologie, -wetenschap en ruimterecht. Koning Willem-Alexander woonde maandagavond op het terrein van ruimtevaartorganisatie ESA/Estec in Noordwijk de openingsceremonie bij.

Docenten en studenten uit de hele wereld

Jaarlijks wordt gedurende negen weken in de zomer op een steeds wisselende plek een onderwijsprogramma opgezet. De lessen zijn bedoeld voor net afgestudeerden die een baan in de ruimtevaart ambiëren.

Hoewel de zomeruniversiteit aan de 31e editie toe is, doet die voor het eerst Nederland aan. De colleges worden gegeven aan de Universiteit Leiden, bij ESA/Estec in Noordwijk en op de TU Delft.

De ongeveer 150 docenten komen net als de studenten van over de hele wereld. Ze zijn vaak als astronaut of expert verbonden aan ruimtevaartorganisaties en universiteiten. Tijdens de openingsceremonie in Noordwijk werd het belang van internationale samenwerking benadrukt. ,,Erg belangrijk, want als groep kunnen we meer doen’’, aldus de Nederlandse astronaut André Kuipers. De bundeling van krachten moet ertoe leiden dat de mens weer naar de maan gaat. Kuipers: ,,Het is te lang geleden dat we daarop hebben gestaan.’’ Uitwisseling van kennis is volgens ESA-topman Jan Wörner nodig om antwoorden te vinden op de hedendaagse klimaatveranderingen, maar ook om oplossingen te bedenken voor bijvoorbeeld het groeiende afvalprobleem in de ruimte.

Onder welke wet val je eigenlijk als ruimtetoerist, satellieteigenaar of ruimtemijnbouwer?

Tijdens Science Café Den Haag vertellen bevlogen wetenschappers op een laagdrempelige manier over maatschappelijke thema’s en gaan met het publiek en elkaar in gesprek. Laat je deze avond onderdompelen in de wetenschap over het thema 'Space' met Tanja Masson als één van de sprekers.