Nederlands team Internationale Wiskunde Olympiade bekend

Dit weekend is het team geselecteerd dat Nederland deze zomer zal vertegenwoordigen bij de Internationale Wiskunde Olympiade in Roemenië. De teamleden nemen het in juli op tegen wiskundetalenten uit meer dan honderd landen. Birgit van Dalen van het Mathematisch Instituut gaat het team begeleiden.

Van 10.000 naar 6

Afgelopen week vond op Landgoed De Rosen in Oisterwijk de laatste trainings- en selectieweek plaats voor de Internationale Wiskunde Olympiade. Aan de Nederlandse Olympiade deden meer dan 10.000 scholieren mee. De dertien winnaars van de nationale wedstrijd streden in Oisterwijk om een plekje in het zeskoppige Nederlandse team. Aan de hand van drie selectietoetsen selecteerde de jury de volgende leerlingen:

• Nils van de Berg (18 jaar, Oosterhout (NB), 6 vwo, Sint-Oelbertgymnasium Oosterhout NB)
  • Szabi Buzogany (18 jaar, Amersfoort, 5 vwo, Corderius College Amersfoort)
  • Thomas Chen (16 jaar, Den Haag, 6 vwo, Gymnasium Haganum Den Haag)
  • Jovan Gerbscheid (15 jaar, Amsterdam, 4 vwo, St. Ignatiusgymnasium Amsterdam)
  • Jippe Hoogeveen (15 jaar, Odijk, 4 vwo, Openbaar Lyceum Zeist)
  • Matthijs van der Poel (17 jaar, IJsselstein, 5 vwo, Christelijk Gymnasium Utrecht)

Het team wordt begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit Leiden, ISW Hoogeland), Quintijn Puite (Technische Universiteit Eindhoven, Hogeschool Utrecht) en Jetze Zoethout (Universiteit Utrecht).

Prestigieus

De Internationale Wiskunde Olympiade is de meest prestigieuze wiskundewedstrijd ter wereld en bestaat uit opgaven die ook professionele wiskundigen nog behoorlijk lastig vinden. Meedoen gaat dus niet zomaar: de zes teamleden trainen al meerdere jaren om bij deze wedstrijd hoge ogen te kunnen gooien. Voor twee teamleden leidde dit vorig jaar ook al tot succes bij de Internationale Wiskunde Olympiade in Rio de Janeiro: Matthijs van der Poel behaalde hier een zilveren medaille en Nils van de Berg ontving een eervolle vermelding.

Internationale finale

Op 29 juni vertrekt het team naar Roemenië. Tijdens een laatste trainingskamp worden de leerlingen klaargestoomd om in topvorm aan de wedstrijd te beginnen. De Olympiade vindt plaats van 7 tot 14 juli. De Nederlandse leerlingen gaan de strijd aan met leeftijdsgenoten uit meer dan honderd andere landen. Op elk van de twee wedstrijddagen krijgen zij drie pittige wiskundige opgaven voor hun kiezen. Voor elke opgave krijgen ze vierenhalf uur de tijd.

Omslagfoto: V.l.n.r.: Jovan, Thomas, Nils, Szabi, Matthijs en Jippe.

De Wiskunde Olympiade wordt georganiseerd in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Leiden, Transtrend, ORTEC en Rabobank en wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW, ABN-AMRO, ASML, Centraal Bureau voor de Statistiek, Compositio, De Nederlandsche Bank, HP, Noordhoff Uitgevers, Cito, Freudenthal Instituut, Instituut Archimedes van de Hogeschool Utrecht, de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Landgoed De Rosep.

Voor meer informatie over de Nederlandse Wiskunde Olympiade: zie www.wiskundeolympiade.nl

Voor de Internationale Wiskunde Olympiade 2018: zie www.imo2018.org

Voor de Nederlandse delegatie: www.imo-official.org/year_reg_team.aspx?year=2018&code=NLD