Leiden Ranking: meer dan een ranglijst

Jaarlijks brengt het Leidse Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies (CWTS) de Leiden Ranking uit, een ranglijst van universiteiten gemeten naar de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek. Maar de data zijn voor meer doeleinden te gebruiken, laat adjunct-directeur Ludo Waltman zien.

Je kunt met de data uit de Leiden Ranking op verschillende manieren kijken naar de prestaties van universiteiten. Jaarlijks kun je op basis van citatiestatistieken zien wat voor impact een universiteit met haar onderzoek heeft. Maar daarnaast kan de data worden gebruikt om te laten zien hoe universiteiten in verschillende vakgebieden presteren. Verder kun je universiteiten vanuit een geografisch perspectief vergelijken en is het mogelijk om hun betrokkenheid bij nationale en internationale wetenschappelijke samenwerkingen te bekijken.

Gebruiksvriendelijker

‘We nodigen onderzoekers, beleidsmakers en andere geïnteresseerden dan ook van harte uit om de data op onze website te benutten,’ zegt Ludo Waltman, adjunct-directeur van CWTS en verantwoordelijk voor de Leiden Ranking. ‘Dat is nu gemakkelijker dan ooit, want we hebben de website onlangs een stuk gebruiksvriendelijker gemaakt.’ De website geeft nu stap voor stap aan hoe de statistieken van de Leiden Ranking kunnen worden gebruikt. De komende tijd zal de organisatie ook regelmatig via de website toelichten hoe een aantal gebruikers de Leiden Ranking voor allerlei praktische toepassingen benutten, om op die manier nog meer mensen te inspireren om de Leiden Ranking op allerlei creatieve en verantwoorde manieren te gebruiken.

Methodologie

De Leiden Ranking is uniek ten opzichte van andere universitaire rankings. De ranking is gebaseerd op data over wetenschappelijke publicaties van universiteiten. Dit betekent dat wetenschappelijk onderzoek bepalend is, niet de reputatie van universiteiten of hun onderwijsprestaties. CWTS vindt het belangrijk om zorgvuldig uit te leggen hoe de Leiden Ranking tot stand komt. Daarom is de methodologie van de ranking op de website uitgebreid gedocumenteerd.

Tien principes

Bovendien benadrukt CWTS dat het essentieel is om de ranking op een weloverwogen manier te gebruiken. De Leiden Ranking is een rijke bron van informatie over universiteiten, maar tegelijkertijd zijn er ook veel activiteiten van universiteiten die niet zichtbaar zijn in de ranking. Vorig jaar heeft CWTS 10 principes geformuleerd die aangeven hoe universitaire rankings op een verantwoorde manier kunnen worden gebruikt.