Capstone Conferentie 2018: van islamdiscours tot robotliefde

De binnentuin van het Arsenaal in Leiden vormde eind mei het podium voor de Capstone Conferentie. In deze ‘grande finale’ van honourstraject Humanities Lab presenteerden elf studententeams een eigen interdisciplinair project. De diversiteit aan onderwerpen zorgde voor een boeiende middag.

Studenten laten bij de conferentie zien wat ze de afgelopen jaren geleerd hebben bij het honourstraject van de geesteswetenschappen. Met wetenschappelijke bagage zoeken ze oplossingen voor maatschappelijke problemen. In drie rondes presenteren de groepen deze aan elkaar, docenten en andere stafleden. Ook geven ze elkaar een beoordeling; het team met de meeste punten maakt aanspraak op de eeuwige roem.

Niet te creepy

Het startsignaal klinkt, de presentaties kunnen beginnen: ‘In ons onderzoek hebben we drie verschillende robots getest’, vertelt een bebaarde jongeman enthousiast. ‘De een is een mechanische hond waarmee je kunt spelen, de ander doet huishoudklusjes op commando en de derde kan zelfstandig taken uitvoeren en lijkt een beetje op een mens. Welke zou u het liefste in huis nemen?’, vraagt hij de toeschouwers, die via een QR-code hun stem mogen uitbrengen.

Optie twee, de huishoudrobot, blijkt hun favoriet. ‘Jullie antwoorden zijn vergelijkbaar met die van onze respondenten. Mensen prefereren doorgaans robots die ze kunnen controleren en er niet al te menselijk uit zien, want dat is nogal creepy’, legt hij uit. ‘Hier moeten ontwikkelaars in de toekomst rekening mee houden.’

Stoppen van haat

Ook de samenleving van nu krijgt de nodige aandacht. Een groep studenten presenteert een elfpuntenplan om de spanning tussen bevolkingsgroepen tegen te gaan. ‘We willen de dialoog tussen mensen bevorderen, of ze nu christen, moslim of atheïst zijn’, verduidelijken ze. ‘Verschillen kun je niet wegnemen. Maar als mensen elkaar op een respectvolle manier proberen te begrijpen, kunnen we de polarisatie een halt toeroepen.’

Dat lijkt ook het doel van een ander team, dat het woordgebruik van politici en media na 9/11 heeft geanalyseerd. ‘Sindsdien is het haatgeweld tegen moslims enorm toegenomen. Dit komt mede door het negatieve taalgebruik’, valt te lezen in hun pamflet. ‘Als één moslim iets verkeerd doet, wordt de hele gemeenschap daarop aangesproken. Daarom moeten we de uiteenlopende diversiteit tussen moslims blijven benadrukken.’

Verliefd op virtueel

Voor de laatste maal rinkelt de rondebel en de aanwezigen beginnen aan de afsluitingsborrel. Studentambassadeur Adriaan den Hartog en Marieke van Haaren van de Honours Academy maken van de gelegenheid gebruik om de bedenker van het Humanities Lab, Arie Verhagen, te prijzen voor zijn inspanningen om de honourstrack tot een succes te maken. De taalkundehoogleraar zwaait dit jaar af als gerenommeerd hoofd van de honourstrack.

Maar voor het zover is, feliciteert Verhagen de winnaars van vandaag: Rinko en de roboys. Dit project stelt het Japanse fenomeen aan de kaak, waarbij volwassen mannen een virtuele partner daten op bijvoorbeeld een iPhone. Soms sluiten ze zelfs huwelijken met hun robotvriendinnen. ‘Hoe moeten we hier als maatschappij mee omgaan?’, vroeg het studenteam zich hardop af. Misschien zal een volgende generatie Humanities Lab’ers daar antwoord op kunnen geven.

(Michiel Knoester)