Bas Haring in Trouw over uitsterven dieren

Is het erg dat dieren uitsterven? Die vraag besprak filosoof en hoogleraar publiek begrip van de wetenschap Bas Haring op 14 juni in Trouw. In de rubriek Filosofisch Elftal sparde hij met Ingrid Robeyns, hoogleraar ethiek aan de Universiteit Utrecht, die sterk van mening verschilde met Haring.

Filosofisch Elftal

In de rubriek Filosofisch Elftal bespreken afwisselend twee filosofen een actueel vraagstuk. In deze editie legt Bas Haring uit dat wat hem betreft niet altijd erg is als dieren uitsterven. Zo zegt hij dat hij het niet erg zou vinden als bijvoorbeeld vijgenwespen zouden uitsterven. ‘Sommige diersoorten vinden wij waardevol of hebben wij nodig, andere niet’, aldus Haring.

Ben jij het met hem eens? Lees hier het hele artikel: Is het erg dat dieren uitsterven?

In het Filosofisch Elftal legt Trouw een actuele vraag voor aan twee filosofen uit een poule van elf: Ingrid Robeyns, Ivana Ivkovic, Bastiaan Rijpkema, Robin van den Akker, Paul van Tongeren, Frank Ankersmit, Désanne van Brederode, Paul Teule, Bas Haring, Gert-Jan van der Heiden en Marli Huijer.