Universiteit Leiden op 5e plaats duurzaamheidslijst SustainaBul

In deze duurzaamheidsranking voor het hoger onderwijs scoort Leiden goed op het gebied van duurzaamheid in onderzoek, onderwijs en bedrijfsvoering. De jury adviseert nog zichtbaarder over alle initiatieven te communiceren.

Voor de zesde keer stelde de ideële organisatie Studenten voor Morgen een duurzaamheidsranglijst samen van universiteiten en hogescholen. De ranglijst werd op 25 mei bekendgemaakt op de Nationale Dag voor Duurzaamheid in het hoger onderwijs. De onderwijsinstellingen konden punten behalen op de thema’s onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en integrale benadering. Dit jaar deden er twaalf universiteiten en hogescholen mee.

Top 3

De TU Eindhoven behaalde de 1e plaats, gevolgd door Wageningen University en de hogeschool Van Hall Larenstein. Leiden haalde 372 punten van de 400. Dat is 93% en 16 punten meer dan in 2017 toen Leiden de 3e positie bekleedde. De onderlinge verschillen in de top zijn klein. De koplopers haalden meer dan 380 punten.

Onderzoek en onderwijs

Duurzaamheidthema’s spelen een belangrijke rol in het onderzoek van de Universiteit Leiden zoals de circulaire economie, industriële ecologie en biodiversiteit en duurzaamheid. Ook neemt Leiden het voortouw in het ontwikkelen van online leren zoals de MOOCs (inclusief MOOCs over duurzaamheid). Daarnaast wordt duurzaamheid steeds meer geïntegreerd in het curriculum waaronder in stages en afstudeerprojecten. De ambitieuze doelstellingen en projecten zouden nog zichtbaarder kunnen en integraler aangepakt kunnen worden, aldus het juryrapport.