Oort Hoogleraar 2018: James Kasting over de zoektocht naar buitenaards leven

Op donderdag 26 april gaf James Kasting zijn Oortlezing in het Academiegebouw. Kasting was twee weken in Nederland omdat hij was uitgenodigd als Oort Hoogleraar 2018.

Oort Lezing

In zijn Oort Lezing ‘The Search for Life on Planets Around Other Stars’ vertelt hij over de manieren waarop gezocht wordt naar buitenaards leven buiten ons sterrenstelsel. Kasting beschrijft: "In mijn Oort Lezing definieerde ik 'simpel leven' als alles dat niet intelligent is. We kunnen het leven zelf niet zien, maar hopelijk kunnen we het effect van het leven op de atmosfeer van een planeet zien. De atmosfeer van onze eigen planeet wordt dus gedeeltelijk bepaald door bacteriën en deels door planten en algen die zuurstof produceren. En zuurstof is bijvoorbeeld een biosignatuur waar we ook op andere planeten naar zoeken."

James Kasting on The Search for Life on Planets Around Other Stars

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Kasting

Kasting is één van de grootste denkers op het gebied van planetaire bewoonbaarheid. Hij is verbonden aan Penn State University in Pennsylvania en werkt al lange tijd samen met NASA. Hij schrijft veel over planetaire bewoonbaarheid, waaronder de boeken The Earth System, How to Find a Habitable Planet en Atmospheric Evolution on Inhabited and Lifeless Worlds.