Onderzoekend leren door Indonesische basisschooldocenten

Veertien leerkrachten uit Indonesië bezochten Nederland nadat ze een prijs gewonnen hadden als excellente leerkracht. Het ICLON van de Universiteit Leiden stelde samen met het Ministerie van Onderwijs uit Indonesië een programma samen om kennis te maken met het Nederlandse onderwijs.

Naast onderzoek ook vergelijken

Het was een intensief programma met onder meer bezoeken aan basisscholen, de Hortus Botanicus, Naturalis, het Junior Science Lab van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappenen de Academische pabo van de Faculteit Sociale Wetenschappen en de Hogeschool Leiden. Alle bezoeken werden door de docenten zorgvuldig voorbereid, met onderzoeksvragen (wat wil je weten?), onderzoeksmethodes (hoe kom je daarachter?) en onderzoeksmotivatie (waarom wil je dat weten?).

De leerkrachten vergeleken de onderwijssituatie hier met die in Indonesië en keken naar de toepasbaarheid van wat ze hier leren in hun eigen beroepspraktijk. Maar ook voor de scholen was het bezoek zeer interessant. Kinderen leerden het Javaanse alfabet, Sumatraanse liedjes zingen en stelden allerlei vragen over kinderen en onderwijs in Indonesië.

Professional learning community

De groep leerde elkaar pas vlak voor hun reis in Jakarta kennen, maar al gauw werkten ze echt als een ‘professional learning community’. Tijdens de eindpresentaties deelden ze hun ervaringen met elkaar en met een aantal Nederlandse collega’s. Naar voren kwam onder andere dat Nederlandse kinderen veel vrijheid hebben en snel zelfstandig zijn, maar ook gemotiveerd doordat ze zelf veel inbreng hebben. Verder vonden ze  het erg goed dat de basisscholen voorzieningen zoals smartboards, tablets en laptops hebben.

Wat de leerkrachten betreft kwam de reis te snel aan een einde. Maar de groep is vast van plan om na de studiereis nauw in contact te blijven met elkaar.