Fulbright-beurzen uitgereikt in Leiden

Op 30 mei werden de Fulbright-beurzen uitgereikt in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Deze beurzen zijn bedoeld voor de uitwisseling van studenten en onderzoekers met de Verenigde Staten. De Leidse promovenda Lynette Janssen ontving een Fulbright-beurs voor een master aan Harvard Law School.

De beurzen werden officieel uitgereikt door de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra, tijdens een feestelijke ceremonie in het Klein Auditorium. In totaal ontvingen 8 Nederlandse studenten en 9 promovendi een Fulbright-beurs om een periode naar de Verenigde Staten te gaan. De belangrijkste criteria voor toekenning van de beurzen zijn uitstekende academische prestaties, belofte op eigen vakgebied en het vermogen om als vertegenwoordiger van Nederland in de Verenigde Staten op te treden. Naast de Nederlandse bursalen ontvingen ook 29 Amerikanen een beurs: 6 wetenschappers en 23 studenten. Zij komen naar Nederland voor onderzoek of studie.

Lynette Janssen – Harvard Law School

Lynette Janssen studeerde Financieel Recht in Leiden. Zij rondt op dit moment haar promotieonderzoek naar bank insolvency law af, en gaat daarna met haar Fulbright-beurs naar Harvard Law School. Ze zal daar een master rechten gaan doen (LLM) en zich hierbij vooral richten op corporate and bank insolvency law. De toekenningscommissie omschreef Lynette als gepassioneerd over het recht, academisch gefocust en een topstudent, gezien het feit dat ze bij de top 3% van de Leidse rechtenstudenten hoort.

Fulbright-beurzen

De beurzen zijn genoemd naar de Amerikaanse senator J. William Fulbright die in 1946 met de opbrengst van de verkoop van oorlogsmaterieel een wereldwijd uitwisselingsprogramma opzette. Doel was en is om het begrip tussen Amerikaanse burgers en burgers van andere landen te bevorderen. Nederland neemt sinds 1949 deel aan dit programma en draagt sinds 1972 een groot deel van de kosten. Het Fulbright Center kent de beurzen toe, die zowel voor Nederlanders voor een verblijf in de VS zijn bedoeld, als voor Amerikanen voor een verblijf in Nederland.

Naast promovenda Lynette Janssen (tweede van rechts) waren er nog vier bursalen met een Leids tintje. Van links naar rechts: alumni Ilyaas Sherally, Marieke de Bruijne en Elize Koopman-Verhoeff, vicerector Hester Bijl, promovenda Lynette Jansen en keuzevakstudent Dirck de Kleer.