Amerikanen leren kikkerlandje quizgewijs kennen

Wat is de bijnaam van koning Willem-Alexander? En waaraan dankt het gerecht kapsalon zijn naam? Op 26 april was de Leidse Sterrewacht het strijdtoneel van een interactieve quiz over Nederland en Leiden, waarbij Amerikaanse studenten samenwerkten met hun Nederlandse honourscollega’s.

Veruit de meeste genodigden deden mee aan het EuroScholars-project. Dit geeft Noord-Amerikaanse studenten de kans om in Europa onderzoek te doen. Op die manier maken zij kennis met de Europese onderzoekscultuur en leren ze praktische vaardigheden, zoals hoe je met andere wetenschappers moet communiceren. Universiteiten over heel het continent zijn erbij betrokken – ook de Universiteit Leiden, dat veertien onderzoeksprojecten aanbiedt voor de internationals.

Netwerkend nadenken

Als afsluiting zijn de onderzoekers in Leiden bijeen om terug te kijken op hun EuroScholars-avontuur. De eer is aan Jet Stam, studentambassadeur van het Honours College, om de Nederlandse kikkerlandcultuur aan hen te introduceren: ‘Ze hebben een stressvolle periode achter de rug. Nu wisselen we het inhoudelijke programma af met iets luchtigs.’

Onder het genot van een hapje en een drankje vormen de buitenlanders groepjes met Nederlandse honoursstudenten. ‘Handig voor bij de quiz, maar ook een uitgelezen mogelijkheid om te netwerken’, licht Stam toe.

Gegeneerde lachspieren

Druk overleggend buigen de aanwezigen zich over Nederlandse eetgewoontes, de koninklijke familie en de geschiedenis van de universiteit. Is die de oudste of de grootste van Nederland? Klopt het dat veel Amerikaanse presidenten afstammen van Leidse voorvaderen? En wat weet men eigenlijk over Einsteins verleden in de sleutelstad?

Af en toe leiden filmpjes een vraag in. Tot hun hilariteit moeten de deelnemers zoveel mogelijk Nederlandse woorden voor slecht weer uit een video halen. Ook het welkomstfilmpje van het satirische Zondag met Lubach voor president Donald Trump werkt op de lachspieren – deels ook uit gêne. ‘Maar we hebben nog altijd liever Trump dan vicepresident Mike Pence. Die is veel conservatiever en weet wél wat hij doet’, relativeren enkele Amerikanen opgelaten.

Etagedisciplines

Tussen de bedrijven door delen de bezoekers enthousiast hun ervaringen met de honoursstudenten. ‘De onderzoekscultuur in Europa is heel anders: minder druk op je schouders, en meer vrijheid bij de uitvoering’, zegt Jacob, die in Genève onderzoek deed in de neurowetenschap. ‘Daarnaast is het hier ontzettend multidisciplinair. Een etage boven ons werkten ze in een andere discipline, en keken ze heel anders tegen ons onderzoek aan. Die inzichten zijn erg waardevol.’ Nederlanders aan tafel knikken herkennend – ook de Honours Academy hecht veel waarde aan interdisciplinariteit van het onderwijs.

De rookwolken van het quizgeweld trekken op. Terwijl de zaal geniet van beschuit met muisjes als traktatie, maakt Stam de uitslag bekend. Lachend neemt het winnende groepje enkele accessoires van de Universiteit Leiden in ontvangst. Het zal vermoedelijk de laatste bagage zijn, voor ze vanavond in het vliegtuig stappen voor de terugreis.

(Michiel Knoester)