Europese primeur: Leidse artsen gebruiken fluorescentie bij verwijderen longtumor

Een team van chirurgen van het Leids Universitair Medisch Centrum en het Centre for Human Drug Research verwijderde een longtumor, die ze opspoorden met fluorescentie. Het is voor het eerst in Europa dat deze techniek bij een patiënt met een longtumor is toegepast.

De techniek werd samen met het Amerikaanse bedrijf On Target ontwikkeld en in het LUMC al eerder succesvol toegepast op patiënten met eierstokkanker. Nu is de fluorescerende stof ook beschikbaar voor de detectie van bepaalde longtumoren. Voor de operatie krijgt de patiënt deze stof -  OTL 38  - toegediend, die zich in het lichaam hecht aan de tumorcellen. Met een speciale camera, de Quest Spectrum, ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Quest Medical Imaging, is vervolgens te zien dat de tumor en de eventueel aangetaste lymfeklieren groen oplichten.

Weefselbesparend

Dit maakt het mogelijk om het kwaadaardige weefsel goed te identificeren en compleet te verwijderen. De kans dat na de operatie blijkt dat niet al het tumorweefsel is weggehaald, wordt hiermee kleiner. Daarnaast helpt deze nieuwe techniek om weefselbesparend te opereren, waardoor er minder risico en mogelijk een beter herstel is voor de patiënt. Cardiothoracaal chirurg Jerry Braun van het LUMC noemt de eerste resultaten van de operatie veelbelovend.

Foto boven artikel: Met een speciale camera kunnen de chirurgen de tumor op het beeldscherm zien oplichten. (beeld: LUMC)