Koninklijke onderscheiding voor Dirk van Delft

Scheidend museumdirecteur Dirk van Delft is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn maatschappelijke en wetenschappelijke verdiensten. Burgemeester Henri Lenferink spelde hem de versierselen op tijdens zijn afscheidsreceptie als directeur van Rijksmuseum Boerhaave op 29 maart.

Dirk van Delft vierde zijn afscheid met een symposium over wetenschapscommunicatie en een feestelijke afsluiter in de Leidse Stadsgehoorzaal. Hij blijft de komende 5 jaar bijzonder hoogleraar Materiaal erfgoed van de natuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden. In die rol begeleidt hij promovendi en geeft hij colleges.

Carrière

Als museumdirecteur van Boerhaave leverde Van Delft  de afgelopen twaalf jaar cruciale bijdrage aan de groei en het voortbestaan van het Leidse wetenschapsmuseum. Hij toonde zich hierbij een groot pleitbezorger van wetenschapscommunicatie voor een breed publiek. Ook vervulde Dirk van Delft vele maatschappelijke en culturele functies en heeft hij zich verdienstelijk gemaakt in bestuursfuncties.

'Onmisbaar onderdeel'

Burgemeester Lenferink gaf in zijn toespraak aan dat Rijksmuseum Boerhaave dankzij Dirk van Delft een onmisbaar onderdeel van de stad Leiden is geworden. Bij talloze gelegenheden in de stad dacht Van Delft mee over de manier waarop museum en activiteiten in de stad verbonden konden worden. Rijksmuseum Boerhaave was vanaf het begin een van de meest enthousiaste deelnemers aan de Museumnacht, in Leiden georganiseerd door studenten. Ook deelname aan de Nacht van Kunst en Kennis werd door Dirk van Delft/Rijksmuseum Boerhaave omarmd.

Studie en werk

Na zijn studie natuurkunde aan de Universiteit Leiden was hij docent natuurkunde aan College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. Vanaf 1992 was Van Delft redacteur en chef wetenschappen bij NRC Handelsblad. Als journalist in residence werkte hij in 2002 op het NIAS aan een biografie van de Nobelprijswinnaar Heike Kamerlingh Onnes (1853-1926). Drie jaar later promoveerde Van Delft op deze natuurkundige aan de Universiteit Leiden. In hetzelfde jaar won hij de Eurekaprijs van NWO voor wetenschapscommunicatie.

Directeur Boerhaave

In 2006 volgde zijn benoeming tot directeur van Rijksmuseum Boerhaave. Als directeur van Rijksmuseum Boerhaave   organiseerde Dirk van Delft vele congressen en symposia, verzorgde hij  jaarlijks tientallen lezingen en schreef hij uiteenlopende publicaties. Sinds 2008 is hij ook bijzonder hoogleraar Materieel erfgoed van de natuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden.