Actieplatform koppelt wetenschappers aan sponsoren

Bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek met sponsorgeld. Dat kan sinds kort op het actieplatform acties.steunleiden.nl van de Universiteit Leiden. Inmiddels zijn al diverse acties van start gegaan, bijvoorbeeld voor onderzoek naar erfelijke ziektes.

Op 27 mei moet het gebeuren. Dan gaat LUMC-onderzoeker Gido Gravesteijn de Leiden Marathon rennen. Een enorme sportieve prestatie, en ook nog eens voor een goed doel. Want Gravesteijn rent die dag niet alleen voor zichzelf, maar ook voor alle Nederlanders met CADASIL. Dat is een vrij onbekende erfelijke ziekte die gekenmerkt wordt door onder meer herseninfarcten, migraine en dementie.

Actieplatform

Gravesteijn startte onlangs een actie op het actieplatform acties.steunleiden.nl. Op die website kunnen medewerkers en studenten van de Universiteit Leiden zelf een actie starten om sponsorgeld te verzamelen voor een onderwijs- of onderzoeksproject van de Universiteit Leiden. Het sponsorgeld van Gido komt ten goede aan het wetenschappelijk  onderzoek naar CADASIL, zodat de vreselijke ziekte in de toekomst hopelijk beter kan worden bestreden.

Voorbeelden

Inmiddels zijn er al vijftig acties aangemaakt op het actieplatform. Zo zamelen andere wetenschappers geld in voor de strijd tegen uitzaaiingen van tumoren in het spijsverteringskanaal en de botziekte fibreuze dysplasie. Ook het Leidsch Heeren Dispuut Vanir8 zet de sportieve schouders eronder: zij zijn van plan de Ringvaart Regatta te roeien, een honderd kilometer lange roeiwedstrijd. Daarmee zamelen ze geld in voor onderzoek naar Langerhans Cel Histiocytose (LCH), een ziekte waar voornamelijk kinderen het slachtoffer van worden.

Zelf in actie komen of doneren?

Bent u medewerker of student van de Universiteit Leiden, en wilt u zelf een sponsoractie beginnen voor onderzoek of onderwijs aan de Universiteit Leiden? Of wilt u graag een steentje bijdragen door een van de onderzoeken te sponsoren? Kijk dan op www.acties.steunleiden.nl.