‘Studenten kunnen focussen op hun eigen liefhebberij’

‘We doen die kant tegen deze kant!’ In de Science Club van het Gorlaeus leren vijftig nieuwe honoursstudenten elkaar spelenderwijs kennen. De komende drie jaar zullen ze het Honours College ‘Beta and Life Science’ volgen, waarvan deze maand de eerste bijeenkomst plaatsvond.

Het is alle studenten gelukt om erbij te zijn. ‘Dat is erg fijn’, vertelt Mionne Laman, coördinator van dit Honours College. ‘Ik vind het namelijk belangrijk dat iedereen elkaar nu alvast heeft gezien, want dat komt de binding binnen de groep uiteindelijk erg ten goede.’ De komende jaren zal Laman de studenten praktisch begeleiden tijdens hun Honours College.  ‘Vandaag heb ik bijvoorbeeld al uitgelegd hoe het komende half jaar eruit gaat zien en met iedereen een persoonlijk gesprek ingepland.’

Liefhebberij

Dit jaar gaat het om ruim vijftig eerstejaars die zich hebben aangemeld voor het Honours College Beta and Life Science; een van de zeven facultaire honourstrajecten in Leiden. ‘Studenten kunnen hun programma deels zelf vormgeven en zich daardoor focussen op hun liefhebberij’, legt Peter van den Broek (trajectcoördinator vanuit Biomedische wetenschappen) de keuze voor Honours College uit. ‘Dat spreekt aan.’ Het komende half jaar volgen de studenten twee inleidende honoursvakken: Wetenschappelijke Uitdagingen voor 2050 en Onderzoek & Onderzoekers. Daarna zal het grootste deel in september met de rest van het traject starten.

Energie over

Maar eerst de inleidende bijeenkomst. Die bestaat uit een eerste college, gevolgd door een speelse pubquiz. In de Science Club leren studenten Jonne (Biomedische wetenschappen) en Romy (Biologie) elkaar wat beter kennen. ‘Ik bleek naast mijn studie nog tijd en energie over te hebben’, vertelt Romy over haar keuze voor het Honours College. Nadat ze de zeven honourstrajecten had bekeken, kwam ze uiteindelijk bij Beta and Life Science uit. ‘Voor mij was het de verbreding’, reageert Jonne. ‘Die vind ik interessanter dan het me volledig op mijn eigen studie richten.’

Wat veel van de studenten in de Science Club in ieder geval noemen, is dat ze het prettig vinden om met gelijkgestemden te studeren, die vol enthousiasme aan hun studie werken. Daar hoort ook veel humor bij, blijkt tijdens de prijsuitslag van de kennismakingsquiz. ‘De Bèta-bazen hebben gewonnen!’, aldus Peter van den Broek. En daarmee is een goede basis gelegd voor een nieuw cohort honoursstudenten, dat drie uitdagende jaren voor de boeg heeft.

(IJT)