Veelzijdigheid als rode draad bij Honours Concert

Bijna leek het alsof er nog extra stoelen moesten worden neergezet, maar uiteindelijk pasten alle bezoekers van het Honours Concert op 6 februari in het theater Scheltema. De volle zaal kon deze avond genieten van optredens door verschillende honoursstudenten, docenten en alumni, die allemaal beschikken over een muzikaal talent. Onder andere nummers van Adele, Schubert, The Black Keys en Chopin passeerden de revue.

Minder klassiek, meer variatie

Marleen Hoenink is de organisator en presentator van deze achtste editie van het concert. Een van de belangrijkste punten voor haar is dat het programma gevarieerd blijft. “Ik had dit jaar wel zes of zeven aanmeldingen van klassiek pianisten. Om toch voor meer afwisseling te zorgen, heb ik sommige studenten gevraagd of ze ook iets anders kunnen. Gelukkig was dit bij meerdere van hen het geval!” vertelt ze.

Optreden van Emma van Arragon (zang) en Ruben Walen (piano)

Naast Marleen staat Ruben Walen, een van de honoursstudenten die werd gevraagd iets anders te doen. Hij bleek naast klassiek ook een talent te hebben voor jazz. Op de vraag of hij zenuwachtig is een ander genre te spelen voor publiek, reageert de veelzijdige pianist kalm. “Beiden gaan me goed af”, legt hij uit. “Het leuke van jazz vind ik ook dat je daar zelf iets meer van kan maken. Als je bijvoorbeeld een fout maakt, kan je er nog een eigen draai aan geven.”

De Jutter

Naast muziek, was er ook ruimte voor dichtkunst: Maarten Lubbers droeg zijn zelfgeschreven gedicht 'De Jutter' voor. Tevens leverde Maarten een bijdrage aan de expositie die die avond te zien was bij het Honours Concert. “Het is bijzonder dat er een gedicht wordt voorgedragen, dat komt niet zo vaak voor bij de Honours Concerten”, vertelt Hoenink.

Het programma was niet alleen afwisselend, maar ook verrassend. Zo trad Henriëtte Hofman op met een cover van een Chinees nummer waarbij ze niet alleen zichzelf begeleidde op de piano, maar ze het nummer ook nog zong in het Chinees. Ook liet honoursdocent Jan de Laat, met zijn klassiek ensemble, zien dat zijn talenten niet alleen bij het lesgeven liggen.

Geen poespas, maar talent

De reacties uit het publiek waren erg positief. “Als je kijkt naar de artiesten van tegenwoordig, dan zijn er heel veel die een zekere poespas, zoals gek haar of rare kleding, nodig hebben om op te vallen. Het mooie aan deze avond vind ik dat de studenten dit niet nodig hebben om op te vallen, ze laten de muziek en het talent voor zichzelf spreken!” zegt een van de enthousiaste bezoekers. “Wij komen volgend jaar zeker terug!”

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

(Tekst: Maxime Geervliet/Foto's: Barry Jonas/Film SPS Studio)