FGGA Honours vak 'Wicked Problems Lab' van start

Vandaag, 6 februari, is het nieuwe vak het Wicked Problems Lab (voluit: Wicked Problems Lab: working with governance, leadership and social innovation) van start gegaan. Dit nieuwe vak voor derdejaars Honours studenten is onderdeel van de Honours Track “Tackling Global Challenges” aangeboden door de faculteit Governance and Global Affairs (FGGA).

Het Wicked Problems Lab is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Universiteit Leiden, Gemeente Den Haag, Deloitte Nederland en sociale ondernemingen zoals Happy Tosti. Gedurende drie maanden zullen ongeveer vijfendertig honoursstudenten diepgravend onderzoek doen naar de grote uitdagingen waar de Haagse samenleving, en daarmee gemeente Den Haag, voor staat. Tegelijkertijd volgen zij innovatief en interactief onderwijs over het analyseren en aanpakken van complexe problematiek. Dit alles zal uitmonden in concrete onderbouwde adviezen en suggesties voor de samenleving en de gemeente.

Docent en begeleider dr. Gijs van Houwelingen: “Ik heb er enorm veel zin in om aan de slag te gaan met deze bijzondere groep studenten. Mijn doel is studenten te helpen gevoelig te worden voor de complexiteit van de hedendaagse sociale uitdagingen, zonder dat ze daardoor de moed verliezen om dat soort problemen aan te pakken. Ik ben ook erg blij met de medewerking van de verschillende partners. De gemeente heeft zich erg behulpzaam en meedenkend opgesteld in de ontwikkelfase; de medewerking van sociale ondernemingen, zoals Happy Tosti, helpt ook enorm om studenten concreet inzicht te geven in hoe uitdagingen zich vertalen in de praktijk”.

Ook Matthijs de Jong, beleidsadviseur Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Coördinator bij het Changemakers Lab van FGGA, is enthousiast: “Steeds vaker zoeken universiteit en gemeente de samenwerking op. Dit is volgens mij een echte win – win situatie: studenten hebben de gemeente veel nieuwe en frisse ideeën te bieden, tegelijkertijd biedt deze samenwerking studenten de kans meer onderzoek te doen in de praktijk.”