Roland van der Veen ontvangt MAA Beckenbach Book Prize

Het boek ‘The Riemann Hypothesis: A Million Dollar Problem’ is door de Mathematical Association of America (MAA) beoordeeld als een van de beste wiskundeboeken. Op 13 januari ontvangen Leids universitair docent Roland van der Veen en co-auteur Jan van de Craats de MAA Beckenbach Book Prize voor dit werk.

Beckenbach Book Prize

De Mathematical Association of America (MAA) is een van ‘s werelds grootste gemeenschappen van wiskundigen, studenten en enthousiastelingen. Ze bespoedigen het doorgronden van onze wereld met wiskunde. De Beckenbach Book Prize hebben ze in het leven geroepen om auteurs van belangrijke, innovatieve boeken, uitgegeven door MAA Press, in het zonnetje te zetten.

'Meesterlijk boek'

‘Het beknopt en helder beschrijven van een van de bekendste open problemen in de wiskunde, The Riemann Hypothesis: A Million Dollar Problem, is een grote uitdaging waar veel wiskundigen mee zouden worstelen. Auteurs Van der Veen en Van de Craats hebben een meesterlijk boek geschreven dat een doeltreffende kennismaking is met een fascinerend wiskundig probleem,’ concludeert de MAA. Michael Pearson, uitvoerend directeur van de MAA, vult aan: ‘De MAA is trots om de prestigieuze Beckenbach Book Prize aan de schrijvers van dit innovatieve werk over de Riemann hypothese uit te reiken. Het is een voorbeeld van de kwaliteit die we nastreven in  MAA publicaties.’

Over de auteurs

Van der Veen is universitair docent bij de Universiteit Leiden en heeft als onderzoeksgebieden topologie, representatie theorie en mathematische fysica. Co-auteur Van de Craats is emeritus-hoogleraar bij de Universiteit van Amsterdam en heeft jarenlang het Nederlandse team voor de Internationale Wiskunde Olympiade gecoacht.

Van der Veen en Van de Craats nemen hun prijs op 13 januari in ontvangst bij de Joint Mathematics Meetings in San Diego, een van ’s werelds grootste bijeenkomsten van wiskundigen.