Publicatie: Artistic Research in Music: Discipline and Resistance - Artists and Researchers at the Orpheus Institute

Publicatie boek 'Artistic Research in Music: Discipline and Resistance' markeert 20-jarig jubileum Orpheus Instituut.

Twintig jaar geleden werd het Orpheus Instituut in Gent opgericht met één doel: het nastreven van onderzoek in en door de praktijk van musici. Met de publicatie van het boek  Artistic Research in Music: Discipline and Resistance  markeert het Orpheus Instituut haar 20-jarig jubileum en reflecteren vele leden van de ‘Orpheus Community’ op het initiële traject van artistiek onderzoek en blikken zij vooruit op de toekomst.

Beschouwing op artistiek onderzoek in de muziek

Artistic Research in Music: Discipline and Resistance bestaat uit twee delen. Deel één geeft een veelzijdige kijk op de huidige staat van het artistiek onderzoek in de muziek door middel van een serie essays. In deel twee kijkt men terug op de ervaring met de introductie van artistiek onderzoek aan academische en professionele instituten.

Auteur(s): Jonathan Impett (bew.)

Met bijdragen van o.a. Tom Beghin (Orpheus Instituut, Gent), Paulo de Assis (Orpheus Instituut, Gent), Leonella Grasso Caprioli (Conservatorio di Vicenza), Jonathan Impett (Orpheus Instituut, Gent), Esa Kirkkopelto (University of the Arts, Helsinki), Kari Kurkela (University of the Arts, Helsinki), Susan Melrose (Middlesex University, London), Stefan Östersjö (Orpheus Instituut, Gent), Gertrud Sandqvist (Malmö Art Academy), Huib Schippers, Vanessa Tomlinson, Paul Draper (Queensland Conservatorium Research Centre, Griffith University), Luk Vaes (Orpheus Instituut, Gent), Janneke Wesseling/ Kitty Zijlmans (Universiteit Leiden)

docARTES

De Academy of Creative and Performing Arts biedt in samenwerking met een aantal instellingen voor hoger onderwijs in de kunsten, een PhD-programma’s aan in de muziek: docARTES. Dit is een internationaal interuniversitair doctoraatsprogramma gevestigd in het Orpheus Instituut in Gent, voor praktijk georiënteerd onderzoek in muziek, ontworpen voor musici-onderzoekers.