FGGA introduceert Het Grote Migratiespel

Op donderdag 18 december bezochten honderdzeventig eerste klas-leerlingen van het Gymnasium Haganum de Faculteit Governance and Global Affairs (FGGA) van de Universiteit Leiden in Den Haag. De faculteit heeft Het grote Migratiespel ontwikkeld om leerlingen van het VWO spelenderwijs kennis laten maken met haar onderwijs- en onderzoeksgebied.

Op een laagdrempelige manier maken leerlingen kennis met de complexiteit van maatschappelijke vraagstukken zoals die aan de faculteit worden onderwezen en onderzocht.  Daarnaast maken de leerlingen kennis met studeren. Wat is wetenschap, wat betekent het om een student te zijn? De leerlingen volgden voor aanvang van het spel een college en liepen rond in het WIjnhavengebouw van de campus in Den Haag.

In ‘Het grote Migratiespel’ worden de leerlingen uitgedaagd in de huid van actoren te kruipen die te maken hebben met de vluchtelingenstroom vanuit Afrika naar Europa. De leerlingen moeten keuzes maken met betrekking tot de migranten met als uiteindelijke doel te bepalen hoeveel migranten Europa daadwerkelijk bereiken.

Het spel kent twee varianten; één voor de onderbouw en een variant voor de bovenbouw. De faculteit is gestart met het ontwikkelen van een tweede spel met als thema security.

Ben je geïnteresseerd in Het grote Migratiespel? Scholen kunnen contact opnement met de afdeling Communicatie van de faculteit Governance and Global Affairs.