Eerste universitaire bacheloropleiding Urban Studies in Nederland

De Universiteit Leiden heeft een nieuw interdisciplinair studieprogramma gelanceerd: Urban Studies. Studenten duiken in dit Engelstalige bachelorprogramma in hedendaagse en toekomstige stedenproblematiek. Het is de eerste studie waarvoor vijf faculteiten de handen ineenslaan.

De moderne stad

De nieuwe Engelstalige bacheloropleiding Urban Studies van de Universiteit Leiden is de eerste bacheloropleiding in Nederland die studenten leert hoe om te gaan met huidige en toekomstige stedelijke vraagstukken. De standplaats van de studierichting is Den Haag.

Uniek aan de opleiding is de combinatie van taal en cultuur, sociale wetenschappen, criminologie, ecologie en rechten. De moderne stad heeft mensen nodig die problemen van verschillende kanten kunnen belichten en zo bijdragen aan een oplossing.  De opleiding van de Universiteit Leiden gaat in september 2018 van start, is volledig Engelstalig en is toegankelijk voor Nederlandse en internationale scholieren.

Beeldvorming en imago

De opleiding is niet alleen gericht op het praktisch functioneren en praktisch belang, maar ook op beeldvorming en het imago van de stad. In tegenstelling tot andere Master en hbo Urban Studies-opleidingen in Nederland richt de studie zich vooral op cultuur(verschillen), (straat)taal van grote steden, duurzaamheid, veiligheid en bestuur en veel minder op geografie of planologie.

Professor of Comparative Urban History, Manon van der Heijden, opleidingsvoorzitter Urban Studies: “In deze studie leer je de stad van verschillende perspectieven kennen en dat brengt verrassende inzichten. Zo weten we dat steden steeds veiliger en minder gewelddadig zijn geworden. En grote steden als New York hebben veel betere levensverwachtingen voor kinderen”.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Interdisciplinaire aanpak

Tijdens de studie leert de student complexe problemen van steden wereldwijd van verschillende kanten bekijken en werkt daarna aan oplossingen. Het eerste jaar richt zich op de basis van Urban Studies, in het tweede jaar komen de vier kernthema’s van de opleiding aan bod: the multicultural city, the safe city, the healthy city en the sustainable city.

Uiteindelijk studeert de student af in een van de vier thema’s. De opleiding is interdisciplinair van opzet. Nu de wereld meer en meer verstedelijkt, is er ook meer vraag naar afgestudeerden die vanuit verschillende hoeken naar een probleem kunnen kijken en meewerken aan een oplossing.

Nieuwe brede bachelor

In de opleiding Urban Studies werken de faculteiten Geesteswetenschappen, Sociale Wetenschappen, Wiskunde en Natuurwetenschappen, Rechten en Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden samen om zo invalshoeken te bundelen. Deze nieuwe brede bachelor levert studenten af die een bijdrage kunnen leveren bij de aanpak van stedelijke vraagstukken.