Een Honours Fair met flair

De Oude Sterrewacht opende op 6 december 2017 haar deuren voor de jaarlijkse Honours College Fair. Op deze informatiemarkt konden geïnteresseerde eerstejaarsstudenten op een informele en gezellige manier kennis maken met alle verschillende mogelijkheden van het Honours College.

Op de Fair was over alle aspecten van Honours wel iets te leren. De studenten konden eerst een algemene presentatie over de Honours College volgen. Daarna hadden ze de optie om gerichter informatie te krijgen over de tracks: verspreid over twee zalen stonden de zeven verschillende tracks opgesteld. Kennismaken met de studievereniging van Honours kon onder het genot van een drankje en een hapje.

Maar dat was nog niet alles: ook informatie over de individuele tracks of aparte Classes was beschikbaar. 'Het zou weleens kunnen dat studenten na zo’n avond nog meer gaan twijfelen door de vele keuzes', lachte honoursstudent Ksenia Shabalina.

Biologie met een uitdaging

Dat bij de meesten de twijfel toch wel is verdwenen na de Fair, is te zien aan biologiestudent Mark van Keulen. Al op jonge leeftijd wist hij dat hij iets met biologie wilde doen. Het eerste jaar van zijn studie gaat hem nu goed af en hij is op zoek naar iets meer uitdaging. Daarom kiest hij voor Bèta & Life Science. Binnen deze track wordt bijvoorbeeld gekeken naar de wetenschappelijke thema’s die in 2050 belangrijk zullen worden of naar duurzaamheid in een circulaire economie.

'Het lijkt me heel interessant om er iets bij te doen dat wel met biologie te maken heeft, maar waar ik ook mensen van andere richtingen kan ontmoeten', zegt Van Keulen. De keuze lijkt dus gemaakt. 'Ik twijfelde eerst nog een beetje, omdat ik niet in Leiden woon. Ik wist niet of ik het dan wel zou redden qua tijd. Maar vanavond kwam ik erachter dat sommige vakken ook online te volgen zijn of maar om de week worden gegeven. Dat scheelt voor mij heel erg.'

Buiten je eigen vakgebied

Oud-honoursstudent Dorien Conway was op de Fair om de studenten over haar ervaringen te vertellen. 'Ik heb toch wel veel mensen aangeraden om vanavond te komen. Soms weten studenten namelijk niet dat er ook de mogelijkheid is om echt buiten je eigen vakgebied te stappen of dat ze kunnen kiezen voor een individuele track waarin ze zelf een vakkenpakket kunnen samenstellen. Daar komen ze vanavond dan achter.' Conway merkte dan ook dat de studenten enthousiast worden op de Fair. 'Als ik mijn ervaringen en verhalen van Honours deel, reageert iedereen heel positief!'

Voor ieder wat wils

Op de Fair waren veel verschillende mensen aanwezig, waaronder veel internationale studenten. En hoewel sommige tracks niet voor alle studenten toegankelijk zijn - zoals HC Law - benadrukte Ksenia Shabalina dat er voor elke student veel mogelijkheden zijn. Als voorbeeld geeft ze haar eigen track Tackling Global Challenges, waar de relatie tussen wetenschap en politiek centraal staat. 'Iedereen is bij ons welkom, ook als je van de bètafaculteit komt!'

Kon je niet bij de Honours Fair zijn of wil je nog meer weten over het Honours College? Kom dan langs bij een van de volgende voorlichtingsmomenten!

(Tekst: Maxime Geervliet / Foto's: André van Haasteren)