‘Word je bewust van het normalisatieproces’

Singapore, Leiden, Santiago, Caïro, New York en Brussel: maar een kleine greep uit de steden waar in november de jaarlijkse Cleveringalezingen worden gehouden. Op 23 november 2017 gaf Hoogleraar Politicologie Ingrid van Biezen de Cleveringalezing in Den Haag. Hande Taner, studentassistent bij de Honours Academy, werd gekozen tot studentspreker bij deze lezing. Zij sprak over de normalisatie van het problematiseren van de Islam in Europa.

Hande Taner (tweede van links) bij de Cleveringalezing

Rudolph Pabus Cleveringa, oud-hoogleraar Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden, hield op 26 november 1940 een protestrede tegen het ontslag van zijn Joodse collega’s. Omdat deze daad zo goed gestalte gaf aan het motto van de Universiteit ‘praesidium libertatis’, ook wel ‘bolwerk van vrijheid’, worden de Cleveringalezingen elk jaar georganiseerd door het Leids Universitair Fonds. De onderwerpen van de lezingen hebben te maken met dit thema.

De waarde van vrijheid

Student Hande Taner werkt op dit moment hard aan haar scriptiedeadlines. Aan het eind van het jaar hoopt ze afgestudeerd te zijn aan het Leiden University College, waar ze de hoofdrichting World Politics volgt. Taner is zelf moslim en voelt zich daarom erg betrokken bij het onderwerp van de lezing. ‘De waarde van vrijheid is niet alleen een Nederlandse, maar een fundamentele, Europese waarde, die op dit moment serieus wordt aangetast. Dit gebeurt door bepaalde negatieve veronderstellingen en benaderingen tot moslims en de Islam te normaliseren’, legde zij uit.

Brussel

Een paar maanden geleden nodigde de Europese Commissie moslimstudenten uit naar Brussel te komen, om het daar te hebben over de toekomst van Europa. Ook Taner reisde af naar de Belgische hoofdstad. Veel van de studenten deelden daar persoonlijke ervaringen met discriminatie. Zelf heeft ze nooit te maken gehad met directe moslimdiscriminatie. Toch zegt ze wel verbazing te merken bij mensen wanneer ze vertelt dat ze studente is aan het University College of dat ze voorzitter is van haar studievereniging Fortuna. ‘Al deze ervaringen en reacties zijn onderdeel van een veel groter probleem; van het normaliseren van discriminatie.’

Denktank Islam

Taner vindt het belangrijk dat de afstand tussen moslims en niet-moslims kleiner wordt. Ze vindt de Honours Class ‘Denktank Islam’ hier een goed voorbeeld van. ‘Ik weet dat ze daar moskeeën hebben bezocht en de Islam beter hebben bestudeerd. Hierdoor ontstaat er een brug tussen de moslims en niet-moslims. Deze overbrugging ontbreekt nog erg in onze samenleving. En zelfs als deze wel aanwezig is, bestaan er nog misconcepties over moslims. Het is belangrijk dat dit soort classes dat doorbreken.’

Taner wilde op 23 november een aantal dingen bereiken: mensen bewuster maken, Cleveringa’s gedachtegoed voortzetten en de mensen in de zaal aanzetten tot morele daad. Dat haar boodschap is gehoord, bleek wel uit alle lof die ze na de lezing van de luisteraars kreeg.

(Maxime Geervliet)