Koninklijke Erepenning Juridische Faculteitsvereniging Grotius

Op donderdag 16 november 2017 heeft de Juridische Faculteitsvereniging Grotius, de studievereniging die is verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden, uit handen van burgemeester Lenferink, de Koninklijke Erepenning gekregen. De studievereniging kreeg de penning bij de viering van het 100-jarig bestaan, tijdens een galadiner in slot Loevestein.

De J.F.V. Grotius is met haar 8000 leden, de grootste en meest vooraanstaande faculteitsvereniging van de Universiteit van Leiden. De vereniging heeft drie doelen: het bevorderen van de juridische en algemene ontwikkeling van haar leden, het ondersteunen van haar leden bij de oriëntatie op hun toekomstige maatschappelijke positie en het stimuleren van de onderlinge maatschappelijke positie. Volgens Lenferink heeft de vereniging zich de afgelopen 100 jaar “uitstekend van haar taken gekweten”.

De studievereniging Grotius is niet alleen een uitstekende aanvulling op de bestaande gezelligheidsverenigingen voor studenten, maar biedt ook een waardevol alternatief voor studenten die om uiteenlopende reden geen lidlen worden van een gezelligheidsvereniging. Het bestuur van de vereniging werkt nauw samen met het bestuur van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Zo vormt de vereniging een belangrijke schakel tussen het faculteitsbestuur en de studenten. Het belang van de vereniging wordt onderstreept door het feit dat prominente hoogleraren zich al vele jaren inzetten als beschermheer/vrouwe, dan wel als lid van het comité van aanbeveling.

De Juridische Faculteitsvereniging Grotius is vernoemd naar de beroemde Nederlandse rechtsgeleerde Hugo de Groot die alom wordt beschouwd als één van de grondleggers van het Volkenrecht en het Internationaal Recht. In 1619 werd Hugo de Groot door Prins Maurits gevangen gezet in slot Loevestein. Twee jaar later wist hij op spectaculaire wijze te ontsnappen via een boekenkist. Op deze symbolische plek overhandigde burgemeester Lenferink, precies 100 jaar na de oprichting van de studievereniging, de Koninklijke Erepenning.

De Koninklijke Erepenning is een ereteken dat kan worden verleend aan verenigingen, stichtingen of instellingen en aan sportverenigingen. Het symboliseert het respect en de waardering die de Koning heeft voor de bijzondere verdiensten van de (sport)vereniging. Alleen de Koning kan de Erepenning toekennen, welke strikt op naam van de ontvangende instantie is. De begiftigde vereniging heeft het recht op briefpapier of gedrukte stukken van de onderscheiding in woord en/of beeld melding te maken.