Een spambox vol met kansen

Op dinsdag 21 november vond de certificaatuitreiking van het Honours College plaats in de Hooglandse Kerk in Leiden. Tijdens de uitreiking vertelden twee studenten over hun ervaringen met honoursonderwijs en sprak Vice-rector Hester Bijl de studenten toe.

‘Wie aan het Honours College begint, ontvangt in het begin zo veel e-mails dat ze uiteindelijk in de spamfolder terecht komen’, vertelt student Lars Suanet tijdens zijn speech bij de certificaatuitreiking. ‘Maar wat bleek, deze mails stonden vol met mooie kansen voor de studenten van Honours.’

Deze kansen werden ook dit jaar door een groot aantal honoursstudenten benut. Naast hun gewone studie volgden ze een track van het Honours College, waarbij kon worden gekozen tussen een track van de eigen studie of van een andere richting. De kroon op deze prestatie was het certificaat dat ruim 200 studenten op 21 november in de Hooglandse Kerk in ontvangst mochten nemen. De uitreiking werd afgesloten met het traditiegetrouw in de lucht gooien van de caps.

Geen ‘one size fits all’

De Honours Academy is voor studenten die meer willen en meer kunnen. ‘Het is noodzakelijk voor universiteiten om verschillende studenten verschillende educatieve paden aan te bieden’, zegt Honoursdecaan Ton van Haaften. ‘Een universitaire opleiding zou geen ‘one size fits all’- formule moeten zijn.’ Zo noemt Van Haaften ook hoe het Honours College de kans biedt om met meerdere disciplines in aanraking te komen. Iets dat voorzitter van de Honours Academy Examencommissie, Professor Ton Raap, een goed voorbeeld noemt van het Leids Universitair motto ‘bolwerk van vrijheid’: verder kijken dan de standaardstructuur.

Honoursstudent Asel Arykbaeva tijdens de ceremonie

Alles proberen

Honoursstudent Asel Arykbaeva volgde naast haar geneeskundestudie ook nog een Honourstrack geneeskunde. Ze legt uit hoe Honours haar een mogelijkheid gaf om alles te proberen; van het bestuderen van traditionele Chinese geneeskunde tot een onderzoek naar het voorkomen van longziekten in haar geboorteland Kirgizië. Op dit moment loopt ze stage en doet ze onderzoek naar orgaantransplantatie aan de Universiteit van Oxford. ‘Via Honours ben ik in aanraking gekomen met orgaantransplantatie. Door vele workshops en cursussen van Honours heb ik veel vaardigheden geleerd die me nu bij het onderzoek nog steeds erg van pas komen.’

Videoverslag van de uitreiking

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Diversiteit

‘Ik vind het altijd bijzonder en ook wel ontroerend om de gevarieerdheid van mensen, interesses en talenten te zien’, zegt Van Haaften. ‘Daarom word ik toch altijd weer heel blij van zo’n ceremonie als vanavond.’ Ook Honoursstudent Anika van der Klis vindt de diversiteit van studenten een aantrekkelijk punt van Honours. ‘Het leek mij heel erg interessant om een uitstapje te maken naar andere disciplines en daarin samen te werken met studenten die van andere studies en richtingen komen.’

Vice-rector Magnificus Hester Bijl gaf de Honoursstudenten nog een missie: ‘Jullie hebben vaardigheden ontwikkeld die niet alleen jezelf helpen, maar die jullie nu ook kunnen toepassen om problemen op te lossen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.’ Nadat ook de docenten en begeleiders uitgebreid waren bedankt, was het tijd voor een hapje en een drankje.

(Tekst: Maxime Geervliet / Foto's: André van Haasteren)