Dr. Rosalien van der Poel nieuwe Instituutsmanager ACPA

Dr. Rosalien van der Poel volgt drs. Lonneke Regter op als Instituutsmanager van de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA). Samen met prof.dr. Henk Borgdorff, wetenschappelijk directeur, vormt zij sinds 15 november 2017 de directie van ACPA.

Rosalien van der Poel

Rosalien van der Poel (Leiden, 1959) behaalde in 2008 haar MA diploma in Art History, Non-Western Art and Material Culture/World Art Studies, en volgde daarbij de minor ‘Chinese language and culture for non-Sinologists’, aan de Universiteit Leiden.
Haar interesse in Chinese kunst is ontstaan tijdens het reizen door China in 1986 en haar werk als tourleider voor Koning Aap Reizen van 1988 tot 1993. Tegelijkertijd werkte zij als Manager Foyer LAKtheater en Communicatie adviseur/Event Coördinator aan de Universiteit Leiden. Sinds 2007 is zij tevens Research Associate China van Museum Volkenkunde in Leiden.
Van 2004 tot 2009 was zij hoofd Communicatie bij de Faculteit der Kunsten. Nadat deze faculteit een instituut werd bij de faculteit der Geesteswetenschappen is zij als Chef Kabinet van het College van Bestuur benoemd.
In november 2016 is Rosalien gepromoveerd aan de Faculteit der Geesteswetenschappen bij het Leiden University Centre for Arts in the Society. Tot medio februari 2018 is Rosalien nog deels werkzaam als Chef Kabinet. Daarna zal zij zich volledig storten op ACPA.

“Ik ben blij bij ACPA aan de slag te gaan. Een prachtige kans om dit instituut weer een stapje verder te brengen. Er is véél te doen! Dit heb ik wel in de gaten gekregen in de afgelopen tijd.”

Academy of Creative and Performing Arts (ACPA)

ACPA maakt deel uit van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden en is een samenwerkingsverband met de Hogeschool der Kunsten Den Haag. In ACPA komt academisch en artistiek talent op het hoogste niveau samen. ACPA biedt componisten, uitvoerende musici, beeldende kunstenaars en ontwerpers de mogelijkheid tot het doen van promotieonderzoek in en door de artistieke praktijk, via de doctoraatsopleidingen muziek: ‘docARTES’, en beeldende kunst en design: ‘PhDArts’. Tot nu toe zijn bij ACPA 43 promotietrajecten op succesvolle wijze afgerond. ACPA telt momenteel 71 promovendi. Het instituut faciliteert daarnaast kunstonderwijs voor studenten van de Universiteit Leiden en biedt keuzevakken aan voor studenten van de Hogeschool der Kunsten Den Haag.