Oude Sterrewacht Leiden opent 29 oktober deuren

Op zondag 29 oktober vindt de jaarlijkse open dag van de Oude Sterrewacht plaats. Tijdens deze dag kunnen mensen gratis de Oude Sterrewacht bezoeken en van het historische pand genieten.

De deuren gaan om 12 uur open en sluiten weer om 17 uur. Bezoekers kunnen deelnemen aan activiteiten van kinderworkshops en planetariumshows tot lezingen en quizzes; voor jong en oud is er iets leuks te doen.

Rondleidingen, telescopen, Licht Lab

Net als in voorgaande jaren is het ook mogelijk tijdens de open dag rondleidingen te volgen door het gebouw en langs de historische telescopen. Ook kunnen bezoekers een aantal van de telescopen op eigen initiatief bezoeken. Het Licht Lab is aanwezig om een aantal natuurkundige effecten te demonstreren die optreden bij sterrenkundig onderzoek. Kinderen kunnen zich uitleven in een speciaal opgezette knutselruimte. Hier maken ze spelenderwijs kennis met vragen waar sterrenkundigen nu mee bezig zijn.

Astronomy on Tap

Voor het eerst wordt de open dag verrijkt met de aanwezigheid van de Astronomy on Tap-groep. Net als elke laatste maandag van de maand, zullen de leden hiervan zorgen voor korte lezingen, afgewisseld met spelletjes. De sprekers zijn sterrenkundigen die met modern onderzoek bezig zijn aan de Sterrewacht Leiden.

Radiotoneelstuk

De vader van radiomaker Maartje Duin promoveerde in 1974 in Leiden in de sterrenkunde. Toendertijd zat de faculteit sterrenkunde nog in de Oude Sterrewacht. Met haar radiotoneelstuk Mijn Vader de Sterrenkijker beschrijft Maartje Duin het bezoek dat ze samen met haar vader aan de Oude Sterrewacht maakte nadat hij begon te lijden aan de ziekte van Alzheimer. Tijdens de open dag zal ze het toneelstuk een aantal keer live opvoeren.

Astronomische wandeling

Om 14 uur zal Jos van den Broek een groep mensen mensen meenemen met een Astronomische wandeling. Veel plekken in Leiden dragen herinneringen aan de natuurwetenschappelijke glorie van weleer. Naast de Oude Sterrewacht, die onlangs in alle luister is hersteld, is er meer, veel meer. Deze korte wandeling voert bezoekers langs een aantal sterrenkundige en andere natuurwetenschappelijke Leidse hoogtepunten.

Houten telescopen

Ten slotte zal wetenschapsjournalist Govert Schilling een exclusieve, uitgebreide rondleiding geven. Deze zal meer in detail gaan over de geschiedenis van de Sterrewacht, maar ook over het moderne onderzoek dat ook nu nog in Leiden uitgevoerd wordt. Van de eerste houten telescopen tot moderne satellieten: Schilling neemt bezoekers mee met een reis door de tijd! Hiervoor kunnen online plekken gereserveerd worden. Er zijn niet veel plekken, dus wees er snel bij!

Het programma groeit nog steeds: houd voor het laatste overzicht de website en de facebookpagina van de Oude Sterrewacht in de gaten!