Koninklijke onderscheiding voor scheidend hoogleraar Gerard Persoon

Hoogleraar Milieu en Ontwikkeling Gerard Persoon is bij zijn afscheid van het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De versierselen werden opgespeld door de Leidse burgemeester Henri Lenferink.

Persoon ging recentelijk met emeritaat en werd geridderd na afloop van het afscheidssymposium dat voor die gelegenheid in Museum Volkenkunde was georganiseerd.

Gerard Persoon wilde zijn onderzoek altijd verbinden met de praktijk. Dat heeft hij veelvuldig gedaan in onder meer Filippijnen, Burkina Faso, Ghana en Indonesië. Hij ontwierp uniek interdisciplinair onderzoek op het snijvlak van milieu-  en sociale wetenschappen, gericht op natuurbehoud en bescherming van de natuur als cruciale bron voor de lokale bevolking.

Gerard Persoon en Henri Lenferink na de uitreiking van de onderscheiding.

Lokale bevolking centraal

In zijn contacten benadrukte Persoon onophoudelijk het belang van het betrekken van de waarden en normen van inheemse volkeren bij het - veelal vanuit de natuurwetenschappen benaderde - natuurbeschermingswerk. Hij verwierf onderzoeksgelden om deze geëngageerd in te zetten in ontwikkelingslanden zodat lokale promovendi het vakgebied verder konden ontwikkelen. Persoon begeleidde velen van hen. Een aantal bezet nu prominente maatschappelijke posities in hun land.

En toen de felicitaties...

IIAS-leerstoel en directeur

Persoon studeerde culturele antropologie en was, behoudens een uitstapje naar het ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking, zijn hele werkende leven verbonden aan de Universiteit Leiden. Lange tijd werkte hij bij het Programma Milieu en Ontwikkeling van het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden, later stapte hij over naar ' zijn'  Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssamenwerking; hij bekleedde er de IIAS-leerstoel voor Milieu en Ontwikkeling was er van 2012 tot 2016 directeur.

Uiteraard gaf Persoon ook onderwijs op zijn vakgebied. Daarnaast had hij grote invloed op de vormgeving van de master Cultural Anthropology and Development Sociology, met name op de richting Beleidsgericht onderzoek.

Maatschappelijke impact

Het praktijkgerichte werk van Persoon heeft door zijn inzet zelfs geleid tot een wetsaanpassing in de Filippijnen, ter bescherming van een van de laatste bosgebieden, tevens het oudste van het land, de Noordelijke Sierra Madre. En door zijn ‘ambassadeurschap’ voor inheemse volken, zoals de Mentawai in Indonesië, groeide wereldwijd de bewustwording van culturele diversiteit. Verder zette hij zijn kennis en ervaring op het gebied van volkenkunde en milieukunde in ten bate van internationale projecten voor duurzame ontwikkeling, bijvoorbeeld bij de Aziatische Ontwikkelingsbank en het Wereld Natuur Fonds.

Zie ook:

(CH)