Innovatie in het medisch onderwijs: van lesboek naar VR-bril

Universiteit Leiden experimenteert met Virtual Reality als leerervaring.

Hoe vertaal je de lesstof uit medische boeken naar patiënten van vlees en bloed? Artsenopleiders worstelen al eeuwen met die vraag. Virtual reality en hologrammen bieden hulp. 'Na het wow-effect blijft de leerervaring.'

Een van de uitdagingen van het medisch onderwijs is hoe de aankomend artsen het vak te leren zonder dat patiënten en medisch personeel daar te veel last van hebben. Hoe bestudeer je de anatomie zonder iemand open te snijden? Hoe maak je een operatiekamer invoelbaar?

De oplossing daarvoor ligt in brillen, denkt de Universiteit Leiden. Brillen die je mee kunt nemen de operatiekamer in, of brillen die lesstof aan het leslokaal toevoegen. Twee pilots onderzoeken nu of die gadgets de studenten inderdaad betere artsen maken.

Lees het hele artikel in de Volkskrant hier.