Universiteit Leiden

nl en

Honoursjaar geopend met focus op onderwijsinnovatie

Op maandag 9 oktober werd in de Hooglandse Kerk het Honoursjaar geopend. Samen met studenten, docenten en andere geïnteresseerden opende dean Ton van Haaften het honoursjaar, waarbij hij de innovatiekracht van het honoursonderwijs benadrukte. Tijdens de borrel maakten de aanwezigen vervolgens kennis met het honoursonderwijs in de verschillende proeftuinen.

Een speciaal welkom van Ton van Haaften was er voor de 95 Pré-studenten, 436 bachelorstudenten en 86 masterstudenten die dit jaar honoursonderwijs gaan volgen. Volgens Van Haaften kunnen die studenten – samen met de docenten – in de proeftuin van het honoursonderwijs experimenteren met onderwijsinnovatie. ‘En hopelijk nemen de docenten die kennis vervolgens weer mee terug naar het reguliere onderwijs’, wenste Van Haaften de universiteit toe.

Ineke Sluiter

Euro

Gastspreker bij de opening was Ineke Sluiter (docent Griekse taal en literatuur), gespecialiseerd in het zoeken van overeenkomsten tussen de Oudheid en het heden. ‘Het verleden is heel vaak dé manier om innovatie in het heden in te bedden en begrijpbaar te maken’, legde Sluiter uit. Als voorbeeld gebruikte ze de invoering van de euro. ‘Alle landen kregen een eigen achterkant, zodat iedereen kon zeggen: dit is ook mijn munt.’ Nu iedereen gewend is aan de euro wordt de munt op haar beurt weer gebruikt om andere veranderingen in te bedden. ‘Denk maar aan de herdenkingsmunt op het moment dat Willem-Alexander koning werd’, illustreerde Sluiter.

Proeftuin Mindfulness

Innovatieve proeftuinen

Na een muzikaal intermezzo van de Pre-Jazz Band en de praktijkervaring van student Gerard van der Klein, werden de aanwezigen uitgenodigd om een kijkje te nemen in de verschillende proeftuinen. ‘Ik heb net met dolfijnen in de oceaan gezwommen!’ Suzanne (16, Pre-University College) zet haar Virtual Reality-bril af. ‘Ik kan me goed voorstellen dat je virtual reality in kunt zetten voor het maken van schaalmodellen voor bijvoorbeeld kunstmatige lichaamsdelen’, denkt ze na over mogelijke toepassingen in de toekomst. ‘Maar het is vooral gewoon heel cool’, lachte ze uiteindelijk in de Virtual Reality-proeftuin.

Even verderop trok Daniel (16, Pre-University College) zijn schoenen weer aan na wat korte yoga-oefeningen in de mindfulness-proeftuin. ‘Ik was al niet echt gestressed, maar nu ben ik helemaal ontspannen’, zegt hij lachend terwijl hij richting de rest van de proeftuinen loopt. Daar waren bijvoorbeeld een sapkraam te vinden, presenteerden masterstudenten hun praktijkopdracht van het Leiden Leadership Programme en kregen studenten uitleg over verschillende onderwijsinnovaties. De meeste aandacht was er uiteindelijk toch voor Virtual Reality, waar het de rest van de middag een drukte van belang was.

(IJT)