Grieks eilandconflict centraal in onderhandelingssimulatie

De studenten van de Honours Class 'Negotiation and Conflict Management' kropen op 12 oktober in de rol van onderhandelaar. Na een inleiding van docente Wendy Versteeg over onderhandelingstechnieken werden de rollen verdeeld en ging de simulatie van start. Het doel: conflicten leren op te lossen.

'In conventionele onderhandelingen houden onderhandelaars vaak informatie achter en doen ze zo weinig mogelijk concessies’, legt Versteeg (docent onderhandelen en conflictmanagement) aan de studenten uit. ‘Maar vandaag gaat het over de Mutual Gains Approach (MGA), waarin het juist gaat over het bereiken van een win-winsituatie en wederzijds vertrouwen.’ De studenten schrijven druk mee en bereiden zich zo voor op hun eigen onderhandeling. 'Het zal voor sommigen echter nog lastig zijn om de MGA te volgen en zo gezamenlijk tot oplossingen te komen,' legt Versteeg even later buiten het gehoor van de studenten uit. 'In de hitte van de strijd vallen ze vaak terug op de voor hen vertrouwde manier van onderhandelen.'

Zelf ervaren

Vooraf wil ze niet teveel weggeven over de onderhandeling zodat de studenten het vooral zelf kunnen ervaren. 'Ze leren het beste onderhandelen op het moment dat het misgaat, die momenten zullen ze zich later nog goed kunnen herinneren.' Om die reden is er ook ruim tijd uitgetrokken voor de debriefing aan het einde van de les, zodat er goed besproken kan worden wat er tijdens de simulatie gebeurde.

De simulatie speelt zich af op het Griekse eiland Ag. Eleftherios, waar problemen met toerisme en stroom- en watervoorziening de eilandpopulatie in haar greep houden. Als tijdens het verdelen van de rollen de naam van personage Dimas valt, schiet studente Yasemin (22, rechten) omhoog. 'Ik wil hem graag spelen omdat het een NGO is en het over milieurecht gaat, wat goed bij mijn studie past', legt ze uit. 'Dat we hier gezamenlijk naar de beste oplossing moeten zoeken is leuk en heel anders dan tijdens de simulaties bij rechten, waar ik juist de rechter moest overtuigen van mijn gelijk.'

Susskind

De simulatie wordt zeer serieus genomen en de studenten gaan helemaal op in hun rol. Op die manier ervaren de studenten aan den lijve hoe onderhandelingen in de praktijk verlopen. 'Een ander doel van deze Honours Class is daarnaast het opdoen van kennis over conflict management', legt Versteeg uit. Volgende les staat bijvoorbeeld een skypegesprek met professor Lawrence Susskind (internationaal mediator) en Frans Evers (voorzitter mga-netwerk Nederland) op het programma. 'Zij zijn echt een autoriteit op dit gebied en hebben al veel onderhandelingen geleid. Met hun verhalen uit de praktijk wordt de theorie voor studenten levend, dat is erg leuk', besluit Versteeg.

(IJT)