Startup Leidse studenten genomineerd voor Beste Tech Idee 2017

Wijnboeren helpen met technologie uit de ruimtevaart. Dat doet de wijn-drone van Polariks, de startup van Leidse studenten Max Wijsman en Dennis van der Wiel. Zij zijn genomineerd voor voor het Beste Tech Idee 2017, door maandblad KIJK. En ze hebben jouw stem nodig!

Twintig technische startups uit Nederland zijn door maandblad KIJK uitgekozen als veelbelovende technische ideeën. Deze lijst genomineerden is tot stand gekomen in samenspraak met onafhankelijke experts, technische universiteiten en instanties die startups een plek geven. Nu kan het publiek stemmen op hun favoriete tech-idee van 2017. Polariks, opgericht door twee Leidse studenten, kan die stem goed gebruiken!

Stem hier op Polariks als Beste Tech Idee 2017 >

Polariks, the wine drone company

Deze zomer gaan ze hun eigen Tour de France rijden. Een tocht langs wijnboeren die geïnteresseerd zijn in de technologie waarmee je vanuit de lucht kunt zien of de tijd rijp is om de druiven te oogsten. Max Wijsman (student sterrenkunde) en Dennis van der Wiel (biologie) zijn eigenaar van Polariks, een Leidse startup die allerlei toepassingen wil ontwikkelen voor hyper special imaging, een manier van fotograferen waardoor je meer ziet dan met het blote oog. Daarom is de techniek ook zo geschikt voor wijnboeren, die nu nog elke druif zelf moeten inspecteren om te bepalen wanneer het perfecte moment is voor de oogst. Straks kan een camera op een drone dat doen.

Wijsman pitchte Polariks op 30 juni in het Leidse startupcentrum HUBspot tijdens een bijeenkomst van studenten-ondernemersvereniging Lugus. Dit samenwerkingsverband van de universiteit, de Leidse Hogeschool en de gemeente Leiden telt rond de 150 leden. De helft heeft een eigen bedrijf. Studenten kunnen er - tot drie jaar na hun afstuderen - werkruimte huren en begeleiding krijgen. De door ruimtevaartorganisatie ESA ontwikkelde hyper special imaging zal niet onopgemerkt blijven, verwacht Wijsman. Er zijn heel veel toepassingen mogelijk, zoals in mobiele telefoons en beveiligingscamera’s. ‘Elke dag is verrassend’, zegt Wijsman. Deze zomer wil hij nog afstuderen en intussen geeft hij zijn ondernemersleven al ‘een tien’.