Meld je aan voor het Henri Capitant-symposium

Ter gelegenheid van haar 70-jarig bestaan organiseert de Nederlandse groep van de Franstalige rechtsvergelijkende Association Henri Capitant een symposium op donderdag 21 september a.s. in Leiden.

Het symposium op 21 september zal in het teken staan van de hervorming van het Franse aansprakelijkheidsrecht. Na de eerdere aanpassing van het verbintenissenrecht, bereidt de Franse wetgever momenteel een hervorming van het aansprakelijkheidsrecht voor. In april 2016 publiceerde het Ministerie van Justitie een eerste voorstel ten behoeve van een openbare consultatie. Onderzoekers uit Leiden, Amsterdam, Leuven en Parijs, verenigd in de onderzoeksgroep Grotius-Pothier, vergeleken dit voorstel met het Nederlands Burgerlijk Wetboek. Het onderzoek mondde uit in een publicatie in de Revue Internationale de Droit Comparé.

Prof. Jean-Sébastien Borghetti (Université Panthéon-Assas, Paris II) zal een voordracht geven over het nieuwe wetsvoorstel getiteld “The French Reform Bill on Civil Liability and the Future of Civil Liability in France”. Vervolgens zullen onderzoekers van Grotius-Pothier de belangrijkste rechtsvergelijkende bevindingen presenteren.

Prof. Philippe Dupichot (Université Panthéon-Sorbonne, Paris I) zal de feestrede uitspreken.

Het symposium begint om 13:00 uur in het Academiegebouw te Leiden. De middag wordt rond 17:15 uur afgesloten met een borrel. De organisatie van het symposium is in handen van dr. Diana Dankers-Hagenaars (d.l.m.t.dankers-hagenaars@uva.nl), voorzitter Nederlandse groep van de Association Henri Capitant.

Voertaal: Nederlands, Frans en Engels
Datum: donderdagmiddag 21 september 2017
Locatie: Academiegebouw, Faculteitskamer Rechten (Rapenburg 73, 2311 GJ Leiden)
Tijd: 13:00-17:15 uur (inloop: 13:00-13:30 uur).

Zie hier het programma.

Aanmelden

Toegang is gratis. Aanmelden is noodzakelijk in verband met de catering; aanmelden uiterlijk 14 september 2017 per mail bij Pauline Ribbers (p.l.f.ribbers@law.leidenuniv.nl)