Eerstejaars maken kennis met faculteit W&N

Bijna zeshonderd aankomende eerstejaars studenten bezochten op dinsdag 15 augustus hun nieuwe Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Ze werden welkom geheten met onder andere een vossenjacht, fotoshoots, warme woorden en vooral heel veel vloeibare stikstof.

Deze sfeerfoto's verschenen ook op Instagram. Een kort verslag leest u onderaan de pagina.

Binnendruppelende eerstejaars

10 uur 's ochtends, de tweede dag van introductieweek EL CID. Assessor Maxim Allaart staat samen met haar opvolger klaar om de aankomende eerstejaars van de faculteit W&N te verwelkomen, maar collegaal C4/5 is nog maar half gevuld. Tijdens het programma blijven steeds introductielopers binnendruppelen - aan het eind van de bijeenkomst zal de zaal bijna gevuld zijn.

Nobelprijswinnaars en gratis koffie

De twee assessoren zetten kort de belangrijkste wetenswaardigheden over de faculteit uiteen. Welke Nobelprijswinnaars heeft het Leidse bètaonderzoek voortgebracht, wie bestuurt de faculteit, en niet onbelangrijk: waar haal je als student gratis koffie en thee? Als ze de samenwerkingen met andere universiteiten aanstippen, klinkt uit het vak met nieuwe LST-studenten luid gejoel. 'Je kan wel horen wie er al op introductieweekend zijn geweest', constateert Allaart.

Freek Vonk-spel

Na een wervelende presentatie met veel vloeibare stikstof van stichting Rino is het de beurt aan de vijf studieverenigingen van de faculteit. Die hebben uiteenlopende programma's voor hun bezoekers, met onder andere waterpong, fotoshoots, quizzen, een Freek Vonk-spel en een bezoek aan de 'hokken' - de studieverigingskamers met gratis koffie en thee. Na een lunch stappen de meeste aankomende eerstejaars weer op de fiets, klaar voor de rest van hun introductieweek.