Ik laat de hoe-vraag over aan de agenten zelf

Jaarlijks begeleidt Arthur van Baaren (districtschef Leiden-Bollenstreek) een LLP-studententeam en werkt hij samen met hen aan een praktijkopdracht. Vanuit zijn functie laat hij de studenten zien wat leiderschap inhoudt en hoe hij daar bij de politie vorm aan geeft. “Ik probeer over te brengen wat ik wil en laat de hoe-vraag daarna over aan het personeel.”

Voor de LLP-praktijkopdracht gaf Van Baaren de studenten een brede omschrijving mee. Hij wilde weten hoe de politie meer met mensen in contact kon komen door bijvoorbeeld het inzetten van sociale media. “In 90% van de aanhoudingen zijn we namelijk afhankelijk van heterdaadmeldingen en daarvoor hebben we de burger nodig”, legt Van Baaren uit. De LLP-studenten kwamen er vervolgens achter dat middelbare scholieren veel belang hechten aan hun privacy, waardoor ze – anders dan vaak gedacht – geen melding willen maken via sociale media. “Dat is een interessante conclusie die we met de wijkagenten gaan delen.”

Met elkaar praten

De meerwaarde van de samenwerking met het LLP zit volgens Van Baaren in de frisse blik van de studenten. “Studenten gaan niet zomaar van iets uit voordat ze er onderzoek naar hebben gedaan. Daarnaast is het een andere generatie, met ook veel nieuwe kennis”, legt hij uit. “Maar ik vind het ook gewoon heel erg leuk, dat is ook belangrijk”, zegt hij met een lach. Van Baaren zorgt er altijd voor dat studenten veel met mensen binnen ‘zijn’ organisatie praten, omdat de studenten zo de processen van leiderschap krijgen te zien. “Studenten merkten laatst bijvoorbeeld op dat er twee wijkagenten van aangrenzende wijken niet met elkaar praatten, dat is voor een leider belangrijk om te zien.”

Kinderfeest

Voor de groep LLP-studenten heeft hij zich tijdens een seminar waar hij sprak over zijn leiderschapservaring bewust kwetsbaar opgesteld, door bijvoorbeeld over zijn opvoeding en grote voorbeelden te praten. “Zo’n opstelling past bij mijn persoonlijke manier van leidinggeven, die is gevormd door wie ik als persoon ben. Ik probeer altijd om uit te leggen wat ik wil en laat de hoe-vraag vervolgens aan het personeel. Dat vraagt om vertrouwen, maar levert ook vertrouwen op”, legt hij uit. Als voorbeeld noemt hij de Sinterklaasintocht in Leiden afgelopen november, waar zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet kwamen protesteren. “De opdracht die ik aan mijn agenten gaf: het moet een kinderfeestje blijven. Heel breed, maar elke agent heeft dat in z’n achterhoofd gehad. En met succes.”

Het goede voorbeeld

Voordat hij leiding ging geven, had Van Baaren lang ‘op straat’ gewerkt. “Als leidinggevende moest ik opeens impopulaire beslissingen nemen, waarbij collega’s een beroep deden op mijn praktijkervaring. Dat was soms lastig, maar als ik mijn keuzes uitlegde, begrepen ze het meestal wel.” Het belangrijkste is volgens Van Baaren om betrokken te zijn en contact te houden met de mensen uit je team. Één van zijn speerpunten is bijvoorbeeld dat de politie meer in uniform op straat te zien moet zijn, waarbij hij meteen wijst op zijn politie-jas. “Als ik zo naar buiten ga doe ik die dan bijvoorbeeld aan. Je moet als leidinggevende wel het goede voorbeeld geven natuurlijk.”

(Ijsbrand Terpstra)