Leiden is European City of Science in 2022

In 2022 is Leiden gastheer voor het Euroscience Open Forum, de grootste multidisciplinaire wetenschappelijke bijeenkomst van Europa. Voor het organiseren - en binnenhalen - van het congres hebben Universiteit Leiden, Gemeente Leiden, Leiden Marketing en The Hague Convention Bureau de krachten gebundeld.

Op 29 juni presenteerden zowel Leiden als de Italiaanse stad Triëst hun voorstel om het Euroscience Open Forum (ESOF) te organiseren in 2020. De ESOF Supervisory Board vond beide voorstellen indrukwekkend en solide. Op basis daarvan is besloten beide kandidaten de ‘European City of Science’ te laten zijn: ESOF 2020 wordt georganiseerd door Triëst, in 2022 mag Leiden het prestigieuze congres organiseren.

Gelijkwaardige kandidaten

De keuze voor Triëst in 2020 komt voort uit de verbindende link van Triëst met Oost-Europa en Centraal Oost Europese wetenschappers, zakelijke netwerken, politiek en maatschappij waarbij ESOF2020 wordt ingezet als de verbindende factor. Leiden daarentegen, als eeuwen oude Europese wetenschaps – en cultuurstad wordt geroemd om haar universiteit vermaard om de mathematische, natuur-, gezondheids-, en sociale wetenschappen. De stad is met het Leiden BioScience Park het perfecte voorbeeld van de verbinding tussen wetenschap en de toepassing daarvan, daar waar Den Haag staat voor een stad van Internationaal Vrede en Recht.

Prof. Gail Cardew, voorzitter van de ESOF Supervisory Board: ‘De zo verschillende tradities van Triëst en Leiden en de diversiteit in onderzoek, het leggen van zakelijke verbindingen en maatschappelijke betrokkenheid gaan ESOF enorm verrijken. We kijken uit naar het gezamenlijk ontwikkelen van een sterk en uitdagend programma met de organisatoren van beide steden.’

Leidse delegatie trots op resultaat

De Leidse kandidatuur wordt gedragen door twee ‘local champions’ van de Universiteit Leiden, hoogleraren Corinne Hofman en Ferry Breedveld. Beiden zijn zeer trots op het resultaat. ‘Het binnenhalen van dit congres benadrukt onze wetenschappelijke positie als kennisstad. Europa’s grootste multidisciplinaire wetenschappelijke congres brengt een delegatie van ruim 4.500 wetenschappers en technologische leiders naar Leiden in 2022. Het thema Wetenschap, de onuitputtelijke bron van ontdekkingen sluit naadloos aan op het stadsmotto Leiden, Stad van Ontdekkingen.’

Burgemeester Henri Lenferink: ‘Ik ben enorm trots op de samenwerking, deze illustreert opnieuw de enorme ambitie van de stad en de Universiteit om Leiden te profileren als internationale kennisstad. De keuze van ESOF Supervisory Board voor Leiden in 2022 bewijst dat dit inmiddels ook gezien wordt.’

Directeur Martijn Bulthuis van Leiden Marketing benadrukt dat hij ervan overtuigd is dat dit congres bijdraagt aan de positionering van Leiden. ‘Naast naamsbekendheid als internationale kennisstad, kunnen we in 2022 ook een grote economische spin-off verwachten, zo leert de ervaring in andere steden,’ aldus een trotse Bulthuis. Manager van het Leiden Convention Bureau Yvonne Kret geeft aan dat de komst van ESOF Leiden als congresstad een enorme impuls geeft. ‘Een uitgelezen kans voor ons Leiden Convention Bureau,’ zo zegt Kret.

De Universiteit Leiden, Gemeente Leiden, Leiden Marketing en The Hague Convention Bureau bundelden hun krachten voor het binnenhalen van de organisatie van ESOF.