Paulo Jorge Lourenço

Eerste Open Science Centre brengt wetenschap naar platteland

Op 7 juli opende de eerste vestiging van het Open Science Centre-netwerk in het Portugese Figueira de Castelo Rodrigo. Een minister en een staatssecretaris inaugureerden het platform, een samenwerkingsproject tussen Universiteit Leiden en de gemeente van Figueira de Castelo Rodrigo.

Het platform werd geopend tijdens StixCamp workshop in Figueira de Castelo Rodrigo. Hier kwamen belangstellenden, wetenschappers, wetenschapscommunicatoren en onderwijzers samen met vertegenwoordigers van lokale en nationale overheden. Samen bespraken ze de rol van wetenschap, technologie en innovatie in de ontwikkeling van plattelandsgemeenschappen tijdens de StixCamp workshop 2017.

Het vierdaagse programma bood paneldiscussies met sprekers werkzaam op het gebied van wetenschap, technologie en innovatie, evenals informele unconference sessions. Maria Vicente, een van de lokale organisatoren: 'Dit jaar was vooral gericht op deelname van de gemeenschap, door het organiseren van bijeenkomsten in het Portugees, in plaatselijke vestigingen.'

Op 7 juli 2017 opende de Portugese minister van economie, Manuel Caldeira Cabral, officieel Plataforma de Ciência Aberta, het eerste Open Science Centre. De minister stelde: 'Deze belangrijke infrastructuur is van toegevoegde waarde voor het toerisme, een belangrijke sector voor deze regio, en creëert impact in de omliggende gemeenschappen middels innovatie.'

Open Science Centre deelt de visie van Universe Awareness om ieder kind te inspireren met ons fantastische heelal. De OSC's beschikken over UNAWE-leermiddelen, zoals Earth Balls en Universe in a Box.

Geüpcycled schoolgebouw

Het Open Science Platform is gelegen in een geüpcycled schoolgebouw in Barca d'Alva, naast de rivier Douro. Het combineert modern design met historische architectuur. Het Open Science Centre ondersteunt de omliggende scholen en hun gemeenschappen bij het creëren van oplossingen voor lokale uitdagingen, met behulp van wetenschap, technologie, techniek, kunst en wiskunde (STEAM).

Tijdens de opening verkenden de bezoekers het vernieuwde gebouw, een tijdelijke tentoonstelling over insectenclassificatie en -identificatie, en de nieuwe makerspace van het Open Science Centre. Tijdens de paneldiscussie aan het einde van de dag betuigde de minister haar steun aan het project en kondigde haar voornemens aan extra middelen toe te wijzen aan het stimuleren van Open Science-praktijken op nationaal niveau, via plaatselijke initiatieven.

Waarde toevoegen aan gemeenschappen

Plataforma de Ciência Aberta bevordert de samenwerking tussen scholen, lokale overheden, bedrijven, onderzoeksinstituten, de gemeenschap en de maatschappij, om plaatselijke problemen aan te pakken. Paulo Langrouva, burgemeester van Figueira de Castelo Rodrigo, zegt: 'Projecten als deze zijn van toegevoegde waarde voor de gemeenschap van Figueira. Door wetenschap, technologie en onderwijs te brengen naar de lokale gemeenschappen, ontstaat een duurzame omgeving voor toekomstige generaties.'

Het Open Science Platform is onderdeel van het internationale Open Science Centre-netwerk van STEAM-leeromgevingen in plattelandsgemeenschappen, gecoördineerd door Universiteit Leiden (via de Astronomy & Society Group van Sterrewacht Leiden).