Backstage bij Instagram en Netflix

Vrijdag 16 juni vond op de Oude Sterrewacht het slotsymposium van de Honours Class Controversial Drama: Sex, Politics and the Law in Popular Culture plaats. Geheel in academische stijl waren er drie presentatie-sessies, telkens voorgezeten door een andere gastvoorzitter. De rode lijn werd gevormd door het frontstage/backstage-concept, dat bijvoorbeeld bij Instagram en Netflix een belangrijke rol speelt.

“Heeft iedereen z’n telefoon op stil?” Docente Nadia van der Pelt staat voor de groep en stelt panel-voorzitters Minke Jong (LUCAS) en Éloïse Ruby (ECOLE) voor. Het symposium, de afsluiting van acht college’s Controversial Drama, is academisch opgezet en studenten presenteren in tien minuten hun eindpaper over een onderwerp naar keuze. Alle papers gaan over ‘hot topics in popular culture’ van de middeleeuwen tot nu. Het resultaat: negen zeer gevarieerde papers, waarin vooral de huidige maatschappij kritisch wordt bekeken.

Studente Frederique (20, Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Bachelor) bijt het spits af. “Wie heeft er Instagram?”, een groot deel van de zaal steekt z’n hand op. “En wie post er wel eens iets dat verdrietig of niet mooi is?” Slechts één hand blijft in de lucht. Dat resultaat had Frederique al verwacht, want Instagram is er vooral om een goed beeld van jezelf te geven, legt ze uit. Ze koppelt dat aan het idee van socioloog Erving Goffman, dat iedereen een frontstage en een backstage heeft. De foto’s op Instagram zijn de frontstage. Dat daarvoor selecties, bewerkingen en soms een heel team nodig zijn, is backstage en mag niet worden gezien. “Nu betekent dat niet dat Instagram slecht is, maar mensen moeten zich er wel bewust van zijn”, besluit ze haar presentatie.

Vervolgens komen papers over terrorisme, wetenschapsethiek en de middeleeuwen aan bod, allemaal toegespitst op controversiële punten. Gast-voorzitter Minke Jonk is naderhand erg onder de indruk. “Het blijkt dat bachelorstudenten echt op academisch niveau presteren, dat is heel knap op dit punt in hun studie en mag best worden benoemd.” Daarnaast is ze positief verrast over het concept front- en backstage, dat in veel van de presentaties terugkomt. Nadia van der Pelt ligt toe: “Een interdisciplinair symposium kan snel rommelig worden, maar vandaag zit alles op één lijn. Dat heeft ook mijn verwachtingen overtroffen.”

Na het symposium blijft één van de presentaties hangen. Nienke (21, Rechten) vroeg zich af in hoeverre de Netflix-serie 13 Reasons Why tot meer zelfmoord leidt. In de serie pleegt de hoofdpersoon zelfmoord en geeft daarvan dertien mensen de schuld. Heel populair onder jongeren maar ook bekritiseerd omdat het zelfmoord zou idealiseren. “Maar zou het in onze wereld eigenlijk niet gewoon mogelijk moeten zijn zulke onderwerpen openlijk te bespreken?” vraagt Nienke zich voor de groep af. Netflix heeft daar in ieder geval aan bijgedragen door backstage te gaan en met de acteurs over zelfmoord te praten. Ook in het symposium heeft ze wat losgemaakt en een ‘hot topic’ op de kaart gezet.

Meer weten over frontstage en backstage?

Lees het artikel van Nicki Lisa Cole.

(tekst IJsbrand Terpstra)