Sustainable Business Battle: consultancy door een groene bril

Dat duurzaamheid en het bedrijfsleven goed samen kunnen gaan, bewezen de enthousiaste finalisten van de Sustainable Business Battle. Vol vuur pitchten zij hun groene oplossingen, van een Energy Race-app voor DUWO tot met planten begroeide fietsenstallingen op het BioScience Park.

De grote zaal van Minerva zinderde van energie, aan het begin van de finale van de Sustainable Business Battle op vrijdag 23 juni. De afgelopen zeven weken bogen tien teams van studenten zich over vijf verschillende business cases van bedrijven uit de Leidse en Haagse regio. Het doel: het vinden van een innovatieve, haalbare en tegelijkertijd duurzame oplossing. Consultancy door een groene bril dus.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of
Het winnende team beantwoordt vragen van de jury tijdens de pitch.

Duurzaamheid is hot topic

De finale werd geopend door Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, alumna van de Universiteit Leiden en van Minerva en jurylid van de Sustainable Business Battle. ‘Ik heb goede herinneringen aan deze plek, al zijn studentenverenigingen veel veranderd. Het zijn niet meer plekken waar je alleen maar vrienden maakt, maar waar je spreekt over én werkt aan de grote thema’s van deze tijd.’ Schultz van Haegen is blij dat duurzaamheid zo hoog in het vaandel staat. ‘Het is goed dat groen een hot topic is, om de aarde te sparen maar ook omdat duurzaamheid inmiddels big business is.’

Bak-in-vuilnisbak

Daarna was het podium aan de finalisten. Vol enthousiasme presenteerden zij in een pitch van vijf minuten hun oplossingen. Die varieerden van een app met wekelijkse challenges voor de DUWO Student Energy Race tot QR-codes op herbruikbare festivalbekers waarmee een gratis drankje te verdienen is, en van verticaal groen op fietsenstallingen in het BioScience Park tot een bak-in-vuilnisbak om Leidse ondernemers te helpen bij afvalscheiding. Na vijf minuten volgde het onverbiddelijke applaus van het publiek, waarna de studenten nog vier minuten hadden om vragen te beantwoorden van het publiek en de jury. Na zes vurige pitches was aan hen de moeilijke taak om één team tot winnaar van de eerste Sustainable Business Battle te kiezen.

Jury Sustainable Business Battle 2017
De jury bestond uit minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), Frederic Petit, expert in duurzaam ondernemen, Antoine Heideveld van Het Groene Brein en Hannah Lubbers van Studenten voor Morgen.

Ideeën uitgewerkt

Tijdens het juryberaad bleek al dat winst niet eens nodig was om een idee tot een succes te maken. De begeleider van Hoogheemraadschap Rijnland, een van de opdrachtgevers in de battle, beloofde de teams die aan zijn opdracht hadden gewerkt dat zij hun idee mochten presenteren tijdens het eerstvolgende Life Science Café. Hij roemde de frisse blik van de studenten. ‘Wij denken al tientallen jaren na over deze problematiek, en zij komen binnen zes weken met twee oplossingen waar wij nooit op zijn gekomen.’ Ook Caroline Gerritsma van de Gemeente Leiden was erg enthousiast over de plannen die uit de business battle zijn voortgekomen. ‘Wij vroegen, samen met de Universiteit Leiden, hoe we bij onze werknemers het bewustzijn over duurzaamheid konden vergroten. We gaan met beide plannen verder aan de slag. En het leuke is dat het Hoogheemraadschap zojuist de plannen hoorde en de initiatieven ook graag in hun organisatie wil inzetten.’ Ze kijkt tevreden terug op het traject. ‘Het is mooi om studenten zo te zien groeien en naar een steeds concreter, beter uitgewerkt plan te zien toewerken.’

Reactie van minister Schultz van Haegen

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Bio Science Park bestand tegen klimaatverandering

Na een klein half uur keerde de jury terug. Met gespannen gezichten wachtten de deelnemers af wie tot winnaar van de eerste Sustainable Business Battle werd uitgeroepen. Dat werd het team van Hoogheemraadschap Rijnland, met hun idee om met planten begroeide fietstorens en een parkeerplaats-annex-waterreservoir aan te leggen om het Bio Science Park bestand te maken tegen klimaatverandering. Bob-Jan Kreiken, lid van het winnende team, vertelde dat hij bijzonder zenuwachtig was voor de finale. ‘Elke keer als ik thuis oefende, was mijn pitch zeven minuten. Toch is het me hier in vijf minuten gelukt! Het was erg leerzaam om voor zo’n groot en kritisch publiek te staan.’ Hij en zijn team zijn erg blij met de eer én de gewonnen prijzen: zij krijgen duurzame koptelefoons van Gerrard Street en mogen op gesprek bij Jan Terlouw, oud-politicus en zeer betrokken bij het klimaat.

Intens en leerzaam

Kreiken kijkt heel tevreden terug op zijn deelname aan de Sustainable Business Battle. ‘We kregen heel veel training in presentatie, analyse, brainstorming en natuurlijk oplossingsgerichtheid. Daar heb ik heel veel van geleerd, en ik denk dat dit voor iedereen geldt.’ Deelnemer Annemijn Vos, uit een ander team, kan dat beamen. ‘Het is een intens, maar heel leerzaam programma.’ Vos is zelf al bezig met duurzaamheid, maar vond het erg leuk om er nu eens met andere blik naar te kijken. ‘Het is echt een business course zoals consultancy-bedrijven organiseren, maar dan gericht op het milieu.’

Sustainable Business Battle Leiden - The Hague

De Sustainable Business Battle is een initiatief van het Leiden University Green Office (LUGO) en LSV Minerva. In een programma van zeven weken bogen tien studententeams zich over een business case van een of meerdere bedrijven uit de regio. De opdrachten kwamen van Koninklijke Horeca Nederland, Hoogheemraadschap Rijnland, de Universiteit Leiden en de Gemeente Leiden, studentenhuisvester DUWO en afvalverwerker Vliko/RENEWI. Aan elke opdracht werkten twee teams, zes teams stonden in de finale.

Het winnende team, met links Bob-Jan Kreiken, werkte voor het Hoogheemraadschap Rijnland aan een manier om het Bio Science Park klimaatbestendig te maken.