LERU legt focus op excellentie

Horizon2020 is het onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie. Nu dit programma bijna afloopt, is het tijd om na te denken over een opvolger. Excellentie moet in dat nieuwe programma voorop staan, bepleit de League for European Research Universities (LERU).

Het nieuwe programma (met de naam KP9) moet volgens de LERU een budget krijgen van 120 miljard euro, waarbij met name de budgetten voor de European Research Council (ERC) en de Marie Skłodowska-Curie-Acties omhoog moeten. Excellentie moet in KP9 het belangrijkste selectiecriterium blijven, zo bepleit de LERU in haar position paper Beyond the Horizon: LERU’s views on the 9th Framework Programme for Research and Innovation.

LERU pleit verder voor een andere benadering voor collaboratieve onderzoeks- en innovatieactiviteiten. Hier moet één programma voor komen met meer kansen voor vooraanstaand grensoverschrijdend onderzoek. Een balans tussen activiteiten in alle fasen van onderzoek (vroeg stadium tot vergevorderd stadium) is van belang.