Islamwetenschapper Welmoet Boender wordt NIAS Fellow

Docent Islamstudies Welmoet Boender wordt komend academisch jaar Fellow bij het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS) in Amsterdam. Tijdens haar verblijf van tien maanden zal Boender een boek schrijven over de ontwikkeling van islamitische theologie aan West-Europese universiteiten.

Islamitische theologie

In de afgelopen tien jaar zijn in diverse West-Europese landen universitaire programma’s voor islamitische theologie en ‘imamopleidingen’ opgericht, onder hooggespannen verwachtingen. Hier werd ruimte gemaakt voor de ontwikkeling van een ‘Europese islam'.

Nu de eerste publicaties van hoogleraren en promovendi van deze programma’s verschijnen, kunnen wetenschappers de vraag gaan onderzoeken hoe moslimwetenschappers aan deze programma’s hun denken over islam vormgeven. Welke onderwerpen vinden zij belangrijk, hoe leggen zij de religieuze tradities uit op het kruispunt van islamitische en Europese wetenschapstradities, en wat is de invloed van de politieke, maatschappelijke en juridische context op deze programma’s?

Boender onderzoekt deze vragen voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Frankrijk.

Leiden Islam Academie

Welmoet Boender is docent bij de Leiden Islam Academie, het kennisprogramma van de Universiteit Leiden waarin universitaire kennis over de islam beschikbaar wordt gemaakt voor een breed publiek. Daarnaast is zij docent aan de opleidingen Midden-Oostenstudies, Religiewetenschappen en International Studies. Zij organiseerde in april 2017 een internationale conferentie over innovatieve vormen van islamitisch hoger onderwijs in West-Europa.