Ben Schoenmaker nieuwe directeur Nederlands Instituut voor Militaire Historie

Prof. dr. Ben Schoenmaker, die sinds 2012 als bijzonder hoogleraar militaire geschiedenis werkzaam is bij het Instituut voor Geschiedenis, is per 1 juni benoemd tot directeur van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie.

Schoenmaker volgt drs. Piet Kamphuis op die met pensioen gaat. Schoenmaker blijft voor een dag per week bijzonder hoogleraar militaire geschiedenis bij het Instituut voor Geschiedenis aan de Universiteit Leiden.

Nadat Schoenmaker in 1987 afstudeerde in de Geschiedenis en Economie ging hij het leger in, waarna hij in 1988 ging werken bij de de militair-historische diensten van het Ministerie van Defensie in Den Haag.

Schoenmaker schreef diverse boeken en werkte aan publicaties mee over de geschiedenis van de Nederlandse legermacht en militaire geschiedenis als geheel. Ook was Schoenmaker veel betrokken bij militair-historische beleidsadviezen en verantwoordelijk voor het onderwijs binnen het Nederlands Instituut voor Militaire Historie.

(Tekst loopt door onder afbeelding.)

Ben Schoenmaker

Nederlands Instituut voor Militaire Historie

Het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) dat in Den Haag is gevestigd, is een kennis- en expertisecentrum op het gebied van de Nederlandse militaire geschiedenis te land, ter zee en in de lucht. Ook de geschiedenis van de Koninklijke Marechaussee behoort tot zijn werkterrein. Het NIMH beheert een unieke militair-historische collectie en maakt deze toegankelijk voor een breed publiek. Daarnaast publiceert het instituut wetenschappelijke studies en verzorgt het onderwijs en lezingen. Het NIMH is onderdeel van het ministerie van Defensie, maar heeft  als wetenschappelijke instelling een autonome status.

Het NIMH was de laatste tijd vooral in het nieuws in verband met een groot onderzoek naar de dekolonisatieoorlog in IndonesiĆ« (1945-1950), dat het samen met het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies gaat uitvoeren.

Minicollege Slag bij Waterloo

Bekijk een mini-college dat Ben Schoenmaker gaf in het Rijksmuseum over de Slag bij Waterloo.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of