Van robots tot populisme: studenten presenteren Honours-werk

De tweede lichting van Humanities Lab – het driejarig honoursprogramma van Geesteswetenschappen – staat bij de eindstreep. Op 12 mei presenteerden elf groepen honours-studenten hun werk in het Arsenaalgebouw.

Winegums en t-shirts

Dertig minuten hadden ze om bezoekers te verleiden bij hun standjes te blijven staan. Terwijl vier groepen gelijktijdig hun interdisciplinaire onderzoek presenteerden, liep het publiek van standje naar standje. Kijkers vasthouden kan lastig zijn, als drie andere groepen tegelijkertijd om de aandacht vragen en daarom haalden de studenten alles uit de kast. Van winegums en beschilderde t-shirts tot publieksparticipatie.

Lisanne Stoffer

Robotrechten

Studente filosofie Lisanne Stoffer (21) presenteerde haar project over rechten voor kunstmatige intelligentie op een creatieve manier: “De opdracht was moeilijk, omdat je een balans moet vinden tussen academisch iets goeds neerzetten en tegelijkertijd mensen lokken naar je stand.” Haar groep kreeg het publiek mee door een Universele Verklaring van de Rechten van de Robot op te stellen en deze op te hangen, het publiek kon met stift hun commentaar erbij schrijven. “Humanities lab was leuk en hectisch”, zegt ze. “Je leert veel nieuwe mensen kennen en projecten als deze zijn weer eens wat anders dan een scriptie of paper schrijven.”

Humanities Lab = ambitie

De studenten die hun werk presenteren, horen bij de meest ambitieuze studenten van de universiteit. Ze sluiten vandaag het laatste vak van het driejarige honoursprogramma Humanities Lab af. Humanities Lab daagt studenten uit om vanuit hun verschillende disciplines naar maatschappelijke problemen of de wetenschap als geheel te kijken. Ook studenten van buiten de Faculteit Geesteswetenschappen of de Universiteit Leiden kunnen meedoen.

Bouke Kaaks

Interdisciplinair

Bouke Kaaks (21) werkte samen met Lisanne Stoffer aan het robotproject, al komt hij uit een andere hoek. Hij studeert Molecular Science and Technology. Juist door het verschil tussen zijn eigen vakgebied en de geesteswetenschappen besloot hij Humanities Lab te volgen. “Het is heel leuk om op een compleet andere manier naar problemen en antwoorden te kijken”, zegt hij. “Geesteswetenschappen zijn heel genuanceerd, terwijl je bij Scheikunde vaak met een heldere, overzichtelijke benadering naar problemen kijkt. Juist de combinatie werkt goed bij het oplossen van problemen.”

Luikjes openzetten

Volgens opleidingsvoorzitter van Humanities Lab Arie Verhagen is dit waar het honoursprogramma naar streeft. “Humanities Lab is heel interdisciplinair opgezet zodat studenten al vroeg in hun academische carrière samen leren werken met mensen met een totaal andere academische achtergrond. Deze open invalshoek kan je je hele leven meenemen. Als we de ‘luikjes openzetten’, kunnen studenten later naar problemen kijken en denken: dat kun je ook op een hele andere manier benaderen.”

Lisa Vogelaar

In Geert We Trust

De groepjes presenteren uiteenlopende onderwerpen. Van integratiebeleid tot aan de consequenties van biotechnologie. Lisa Vogelaar (21), studente politicologie, presenteert met ‘In Geert We Trust’ een project over de opkomst van populisme in Nederland. “We hebben gekeken naar de PVV vanuit de perspectieven van filosofie, geschiedenis en international studies. Dat was grappig om te doen, je komt hele andere insteken tegen. Zelf kom ik van Sociale Wetenschappen en vond ik de vrijheid die je in de geesteswetenschappen hebt fijn. Ik ben blij dat ik beide perspectieven heb meegekregen.”

De nieuwe lichting Humanities Lab studenten begint in september 2017. De inschrijving staat al open.