Pieter De Tavernier over de aansprakelijkheid van de ouders Tristan van der V.

Docent Privaatrecht Pieter De Tavenier gaf recent zijn visie over de vraag of de ouders van Tristan van der V. aansprakelijk kunnen worden gesteld voor het bloedbad dat Tristan in 2011 in het Alphense winkelcentrum Ridderhof heeft aangericht. Hij kreeg deze vraag voorgelegd in gesprek met Omroep West.

In theorie is het, aldus De Tavernier, niet onmogelijk om de ouders van een meerderjarig – in casu inwonend – kind civielrechtelijk aansprakelijk te stellen voor de door hem veroorzaakte schade. Aansprakelijkheid voor meerderjarige kinderen is echter problematisch. De slachtoffers zullen immer het bewijs moeten leveren dat zijn ouders kennis hadden van het gevaar dat Tristan voor derden betekende. Was de daad van hun zoon voor hen te voorzien? Bovendien moeten de slachtoffers aantonen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen het verzuim van de ouders om iets met hun kennis van Tristan’s gevaar voor derden te doen en de schade die de slachtoffers hebben opgelopen.

Bron: www.omroepwest.nl

Het oordeel hierover moet worden bepaald op grond van alle omstandigheden van het geval. De Tavernier meent dat de kansen om aansprakelijkheid in deze – ook voor de ouders bijzonder dramatische zaak – aan te nemen “heel gering, om niet te zeggen bijna onbestaand” zijn. Voor meer informatie zie het item op de website van Omroep West