Nieuwe onderzoekstechniek IIIF voor wetenschappers

Het International Image Interoperability Framework (IIIF) is een nieuwe digitale techniek die veel voordelen biedt voor onderzoek dat gebruik maakt van gedigitaliseerd beeldmateriaal (gedigitaliseerde boeken, kaarten, kranten, manuscripten, foto’s, tekeningen, archiefstukken, etc.). Met IIIF kunnen wetenschappers digitaal beeldmateriaal van verschillende bibliotheken, musea en andere erfgoedinstellingen tegelijk opvragen, bundelen, raadplegen, onderzoeken en van annotaties voorzien. Ook erfgoedinstellingen kunnen dankzij IIIF materiaal afkomstig uit verschillende collecties verspreid over de hele wereld virtueel gezamenlijk aanbieden.

Founding member
De UBL is een founding member van IIIF en is bezig om de mogelijkheden van IIIF beschikbaar te maken voor Leidse onderzoekers. De IIIF gemeenschap bestaat uit een snel toenemend aantal erfgoedinstellingen  waaronder Bayerische Staatsbibliothek, Bibliothèque nationale de France, Bodleian Library, British Library, British Museum, Chinese University of Hong Kong, Europeana, The J. Paul Getty Trust, Harvard University, Stanford University en Vatican Library die eveneens founding member zijn.

Filmpje
Het Centre for Digital Scholarship helpt wetenschappers bij hun onderzoek door het aanreiken van de juiste digitale mogelijkheden. In een kort kort filmpje legt Laurents Sesink van het Centre for Digital Scholarship uit wat  IIIF is, hoe het proces van origineel naar IIIF verloopt, wat je er mee kunt en waarom het als wetenschapper belangrijk is om IIIF te gebruiken.