Negende editie Museumnacht druk bezocht

Ruim 4200 bezoekers bezochten op vrijdag 19 mei de Museumnacht. Het was de negende keer dat studenten van A.L.S.V. Quintus de Museumnacht organiseerden. Thema dit jaar was ‘over time’.

Leids Viswijvenkoor bij molen De Valk
Leids Viswijvenkoor bij molen De Valk. Foto: Emmie van Poelgeest

Na de opening op de Beestenmarkt waaierden de bezoekers uit over de binnenstad van Leiden. Een beginpunt voor velen was molen De Valk. Bovenop de vijftig jaar oude molen kon je genieten van een prachtig uitzicht over Leiden, terwijl beneden het Leids Viswijvenkoor en het Zeemanskoor Rumor di Mare voor vrolijke klanken zorgden.

Taiko Drums bij het Sieboldhuis
Taiko Drums bij het Sieboldhuis. Foto: Emmie van Poelgeest

Vrijdag

‘Dit jaar is de Museumnacht voor het eerst op een vrijdag’, zegt Danique Reidsma, voorzitter van de commissie. Dat was voor veel bezoekers echter geen reden om thuis te blijven. De route volgde langs Museum Volkenkunde richting Japanmuseum Sieboldhuis waar genoeg te doen was. Van een silent disco en het passen van Japanse kleren tot verse sushi en percussie op grote Japanse Taiko Drums. ‘Ik kom hier vaker, maar het blijft toch altijd weer leuk’, vertelt Marjolijn (48) die Japans studeerde in Leiden.

Op de foto bij de tentoonstelling van Naturalis
Op de foto bij de tentoonstelling van Naturalis. Foto: Emmie van Poelgeest

Academiegebouw

Verder op het Rapenburg stonden de deuren van het Academiegebouw open voor bezoekers. Speciaal voor de Museumnacht mocht museum Naturalis het gebouw gebruiken als tentoonstellingsruimte. Een man die zich Charles Darwin noemde praatte de enigszins verbaasde voorbijgangers graag naar binnen. ‘Naturalis zelf ligt natuurlijk buiten het centrum, waardoor bezoekers vooral aan het begin of het einde van de avond kwamen’, zegt Debby Korte, producent evenementen Naturalis. Met het centraal gelegen Academiegebouw hebben ze daar geen last van. Bovendien is er nog een ander voordeel. ‘We kunnen toch nog veel laten zien ondanks dat Naturalis in verbouwing is.’

155 studenten hielpen mee
155 studenten hielpen mee. Foto: Emmie van Poelgeest

Vrijwilligers

Overal op de route stonden enthousiaste vrijwilligers in hun kenmerkende roze t-shirts. In totaal hielpen 155 studenten mee de avond een succes te maken. Om 1 uur was het voor de meeste museumgangers klaar, maar voor degene die nog niet naar huis wilde, was er nog de afterparty. In de Gebr. Nobel was het nog lang gezellig.

Deelnemende musea

Aan de museumnacht deden de volgende negen musea mee: De Hortus Botanicus Leiden, de Oude Sterrenwacht, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis, Museum van Volkenkunde, Japanmuseum Sieboldhuis, Museum het Leids Wevershuis, Erfgoed Leiden en Omstreken en Molen de Valk.

Bekijk hieronder een deel van onze instastories van de Museumnacht 2017. Volg Universiteit Leiden op Instagram.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of