Alumnus Ruben Rosseels wint de J.R. Bruijn-scriptieprijs

De Leidse geschiedenisalumnus Ruben Rosseels heeft de scriptieprijs maritieme geschiedenis van de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis gewonnen voor zijn masterscriptie ‘Nous avons notre Gouvernement derrière nous’. Het Belgisch en Nederlands koloniaal scheepvaartbeleid tijdens de Grote Depressie.'

De J.R. Bruijn-prijs is een tweejaarlijkse prijs van de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis voor de beste masterscriptie op het gebied van de maritieme geschiedenis. De naamgever is J.R. Bruijn, emeritus hoogleraar Zeegeschiedenis van de Universiteit Leiden.

In zijn scriptie vergelijkt Ruben Rosseels het overheidsbeleid en het reilen en zeilen van Nederlandse en Belgische koloniale rederijen in de crisisjaren van het Interbellum. Zijn grondige onderzoek resulteerde in enkele opmerkelijke conclusies. De Nederlandse regering, die aanvankelijk weigerde te interveniëren, werd gedwongen op te treden om de koopvaardij van de ondergang te redden. De Stoomvaart Maatschappij Nederland en de Rotterdamsche Lloyd werd in de vorm van kredieten een minimum aan steun verleend. Tegelijkertijd werd deze gekoppeld aan zware voorwaarden, die verdere inkrimping en rationalisatie in de hand moesten werken. België bood, in weerwil van het deflatiebeleid, disproportioneel veel steun aan de Compagnie Maritime Belge. Door de CMB door middel van voordelige bouwkredieten toe te staan haar vloot te vernieuwen werd tegelijkertijd werk gecreëerd voor duizenden arbeiders, wat de financiële druk op de staat verlichtte.

De prijs bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag. Ruben Rosseels ontving de prijs op 20 mei 2017 tijdens de voorjaarsbijeenkomst van de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis in Kampen.