Tentoonstelling Humanities Campus

Binnenkort opent de Tentoonstelling Humanities Campus. De tentoonstelling laat het proces zien van het onderzoek naar de ruimtelijke en functionele mogelijkheden van het Witte Singel-Doelencomplex. Het gaat dus nog niet over de locatie van je nieuwe werkplek.

Met de herontwikkeling van het WSD-complex werken we aan de totstandkoming van een campus Geesteswetenschappen. Een aantrekkelijke omgeving waar nationale en internationale onderzoekers en studenten samenkomen voor studie, onderzoek en samenwerking. Met eigentijdse voorzieningen en mogelijkheden voor de op langere termijn denkbare groei van onze faculteit.

Rijke geschiedenis

De vernieuwing van het WSD-complex betekent een transformatie in een gebied met een rijke geschiedenis. In de tentoonstelling laten we die geschiedenis zien, samen met de toekomstplannen voor de nieuwe campus. Eerst blikken we terug op het Verleden, waarin belangrijke historische en stedenbouwkundige momenten de historische gelaagdheid van het Witte Singel-Doelengebied in beeld brengen. Vervolgens zoomen we in op het Heden, met als startpunt verschillende structuurvisies van vijf architecten die in de jaren zeventig hebben geleid tot de huidige structuur en het ontwerp van de gebouwen in het WSD-gebied. Een aanbod aan faciliteiten dat niet meer past bij de tijd waarin wij leven, en aanleiding was voor de Universiteit Leiden om opdracht te geven tot de herontwikkeling.

In het laatste deel - Toekomst - kijken we naar de ruimtelijke mogelijkheden van het WSD-gebied en in welke vorm onze faculteit daarin het beste past. Hiervoor zijn verschillende varianten uitvoerig onderzocht, die te bezichtigen zijn in de tentoonstelling. Het onderzoek heeft geleid tot het model van huidige voorkeur: het Campus Model. In de tentoonstelling vind je geen gebouwontwerpen of de locatie van je nieuwe werkplek, want zo ver zijn we nog niet; het gaat nu over de stedenbouwkundige visie, het aantal meters dat we als faculteit nodig hebben en de optimale verdeling van de functies over de gebouwen. Het deel Toekomst zullen we gaandeweg het project uitbreiden met de laatste informatie. Breng daarom zo nu en dan een bezoekje aan de tentoonstelling om op de hoogte te blijven. Omdat het laatste deel van de tentoonstelling vrij abstract en complex is, organiseren we guided tours voor een toelichting bij de beelden.

Bezoek de tentoonstelling

De tentoonstelling is te vinden in de gang naast de werkkamers van IFZ en OSZ (1.31-1.38), op de 1e verdieping in het Lipsius. Meld je aan voor een guided tour. Zo heb je de mogelijkheid vragen te stellen en meer te weten te komen over de achtergrond en de bij elk model gemaakte afwegingen. Lijkt je dat wat? Meld je dan aan via dit formulier. Heb je een andere prangende vraag, dan kun je ook met ons contact opnemen via hc-info@hum.leidenuniv.nl

We nodigen niet alleen collega’s uit voor een bezoek aan de tentoonstelling. De Klankbordgroep van externe belanghebbenden en omwonenden, zal tijdens de eerste bijeenkomst de tentoonstelling bezoeken. Na de zomervakantie organiseren we ook voor geïnteresseerden buiten de faculteit guided tours.