'Mijn interfacultaire contacten ga ik zeker missen'

Ze stond aan de wieg van de Honours Academy en heeft honoursonderwijs binnen de Universiteit Leiden zien groeien. Binnenkort neemt Chris de Kruif na vijf jaar afscheid van de Honours Academy. “Als onderwijsdirecteur had ik contacten met alle faculteiten, die collega's ga ik zeker missen.”

In haar werkkamer op de Sterrenwacht haalt Chris de Kruif herinneringen op aan haar tijd op de Honours Academy. “In het begin was het echt pionieren en moesten de verschillende losse programma's bij elkaar worden gebracht.” Ze doelt daarmee op de verschillende Honours-programma's die sinds 2012 onder de Academy vallen. “En uit al dat pionieren hebben we nu overgehouden wat waardevol is.”

Dat betekent echter niet dat er voor haar opvolger geen werk is, in tegendeel. “Het kost veel tijd om iets echt goed te doen. Net als in een tuin kun je niet altijd nieuwe planten neerzetten, je moet alles ook goed onderhouden. Daarnaast moet je natuurlijk wel blijven innoveren, daarvoor moet je zo nu en dan gewoon lef hebben en zeggen: dit gaan we doen!”

Als onderwijsdirecteur honoursonderwijs heeft ze contact met collega’s op alle faculteiten. “Ik probeer mensen te verbinden die op verschillende plekken met hetzelfde bezig zijn. Zo kunnen zij hun krachten bundelen. Dat universiteitsbrede contact ga ik wel missen nu ik weer op één faculteit ga werken.”

Een andere belangrijke taak is het op peil houden van de onderwijskwaliteit, waarbij ze ook veel heeft proberen te luisteren naar de studenten zelf. “In onze eerste jaren als Academy moesten we nog bewijzen dat we onze subsidie waard waren. Toen de visitatiecommissie enthousiast was over onze kwaliteit, konden we echt zeggen dat we wat neergezet hadden”, blikt ze trots terug.

Een project waarvan ze hoopt dat haar opvolger er mee verder gaat, is het project 'Student at your Desk', waarin studenten docenten op weg helpen bij het innoveren van hun onderwijs. “Dat docenten een student hebben die hen kan ondersteunen, is ontzettend goed voor de kwaliteitsmentaliteit op de universiteit. Studenten kunnen docenten namelijk ook veel leren, dat heb ik in mijn functie wel gemerkt. Ik raad mijn opvolger dan ook aan om het contact met studenten te blijven zoeken.”

(Tekst IJsbrand Terpstra/Foto's André van Haasteren)