Literatuur als uitgangspunt voor een college over recht

In de Honoursclass Recht, literatuur en film kijken studenten op een nieuwe manier naar ons rechtssysteem. Elke week worden verhalen als Hamlet of Eye in the Sky behandeld met maar één centrale vraag: wat is de positie van de persoon in het recht?

Voor vandaag hebben de studenten De Vreemdeling van Albèrt Camus gelezen. Hoofdpersonage Meursault begaat in het eerste deel van deze absurdistische roman een misdaad, waarvoor hij in het tweede deel wordt berecht. Nadat het boek is besproken en vergeleken met werken van Dostojevski en Nietzsche, gaat de rest van de les over de rechtszaak en welke rol de verdachte Meursault daarin speelt.

Verhaal

“Vaak wordt het recht alleen maar mechanisch toegepast, maar waar is de mens in dat verhaal?”, vraagt docente Claudia Bouteligier, docent-onderzoeker Recht en Literatuur, zich openlijk af. “Naar die mens gaan wij op zoek in deze Honoursclass.” Deze week is die mens Meursault, waarover in de rechtszaal een ander verhaal wordt geconstrueerd dan je als lezer op basis van de feiten uit het eerste deel zou verwachten.

“Zo kom je er via de literatuur achter wat de positie van de personen is in het recht”, vertelt studente International Studies Lieke (21) enthousiast, die naast dit college ook haar scriptie schrijft. “Dat maakt het wekelijks lezen van een roman wel redelijk druk”, lacht ze, “maar het is ook een fijne afwisseling op al die theoretische studieliteratuur.”

Drones

Naast literatuur, staan de komende weken ook nog film en toneel op het programma. “Zo komen acteurs langs om scenes uit Shakespeares Hamlet en Julius Ceasar te spelen, waarover de studenten daarna met hen in discussie kunnen gaan”, blikt Claudia Bouteligier enthousiast vooruit. Verder zullen ook nog diverse films worden besproken en wordt een college aan drones gewijd: wat is hun positie in het recht?

Met alle informatie uit de colleges, schrijven de studenten aan het eind van de collegereeks een paper, waarin ze reflecteren op de rechtspositie van personen. “Het leuke daarbij is dat je geen jurist hoeft te zijn, omdat we het juist vanuit een ander perspectief bekijken”, legt Bouteligier uit. “Het belangrijkste is dat we leren op welke manieren je recht kunt doen aan een ander.”

(Tekst IJsbrand Terpstra. Foto's Hande Taner)